Ikuti Blog ini

Perkasa Platform Umno Serang Bangsa Lain

Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) dan Pertubuhan Mantan Wakil Rakyat Umno yang bermatlamat untuk memperjuangkan kepentingan bangsa Melayu dan agama Islam dilihat sebagai bukti kegagalan penubuhan Umno selama 64 tahun.

Malah kewujudan dua badan bukan kerajaan ini didakwa hanya sebagai samaran Umno menggunakan platform NGO untuk menyerang bangsa lain.

Ketua Wanita KEADILAN Zuraida Kamaruddin berkata kemunculan pertubuhan terbabit yang mendapat sokongan segelintir Melayu 'ultra' atau ektremis tercetus selepas beberapa insiden berkaitan sensitiviti kaum tercetus yang didakwa didalangi Umno.

"Perkasa sebenarnya wujud selepas isu penggunaan kalimah Allah, bakar gereja, kepala babi dalam surau dan sebagainya sebagai cubaan nak jadi wira pertahankan Islam dalam negara kita.

"Presidennya yang juga Ahli Parlimen Pasir Mas, Datuk Ibrahim Ali dalam Parlimen juga berucap seolah-olah sebagai pejuang Melayu dan Islam tulen.

"Persoalannya sudah 50 tahun negara merdeka dan Perdana Menteri kesemuanya beragama Islam, tapi tahap kemantapan akidah dan moral masyarakat kita masih jauh daripada pencapaian yang ditetapkan," kata Zuraida ketika dihubungi Suara Keadilan.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Ampang berkata wujudnya pertubuhan seperti Perkasa menjadi bukti jelas bahawa Umno gagal membawa ajaran dan budaya Islam yang sebenar.

Selain tindakan terdesak untuk meraih sokongan Melayu 'ultra' Zuraida berkata penubuhan NGO itu juga sebagai alat Umno untuk menyerang dan menakut-nakut bangsa lain.

"Umno-BN galak promosikan slogan 1Malaysia atas alasan nak gabung semua kaum dan agama, tapi pada masa sama luluskan penubuhan Perkasa dan Pertubuhan Mantan Wakil Rakyat Umno sebab nak 'attack' bangsa lain, mereka gunakan Perkasa di bawah Ibrahim Ali jalankan kerja kotor ini," katanya.

Beliau juga memuji tindakan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah yang menolak untuk menghadiri majlis perasmian mesyuarat agung tahunan (AGM) Perkasa pada 27 Mac ini.

"Sultan mengambil langkah bijak dengan tidak menghadiri AGM Perkasa kerana ia akan mencerminkan Sultan Selangor mengambil pendirian politik secara berat sebelah sedangkan negeri Selangor pada ketika ini berada dalam pentadbiran Pakatan Rakyat," katanya. -SK
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .