Ikuti Blog ini

SELEPAS BUNUH KENAPA BARU SEKARANG UMNO NAK HIDUPKAN JAWI KEMBALI?

Setelah sekian lama Umno BUNUH JAWI, bermula daripada zaman Mega Firaun Dr Mahathir yang dengan sengaja telaah membunuh tumbuh kembang tulisan jawi. Kenapa baru sekarang Umno macam cacing panas mahu hidupkan kembali tulisan jawi? Mimpi apakah Umno? Mimpi apakah Najib? Apakah roh Altantuya mempengaruhi tindakan ini? Mungkin Zulkifli Nordin yang boleh jelaskan.

Hari ini dalam KOSMO 25.3.2010 ms 11, Menteri Penerangan yang kebiasaannya mengambil masa setengah jam untuk menyusun kata-kata Dr Rais Yatim begitu bersungguh-sungguh mahu mempertahankan supaya usaha menghidupkan kembali tulisan jawi perlu dilakukan. Lebih daripada itu, semua cawangan Umno digesa beli akhbar Utusan Melayu Mingguan (Boikot Utusan) untuk memertabatkan jawi.

Inilah silapnya Umno, jika Umno mhu memertabatkan tulisan jawi, perkara pokok yang Umno perlu dekati dan langgani secara dekat dan serious bukan Utusan Melayu, tetapi Utusan Allah iaitu Islam melalui Al-Quran.

Jawi tidak akan hidup segar sekiranya Umno arahkan setiap cawangan membeli Utusan Melayu setiap minggu kerana isi tulisan jawi bukan di utusan melayu tetapi ada pada Al-Quran. Ianya perlu didekatkan setiap masa setiap ketika dan bukan hanya seminggu sekali.

Kalau Umno betul-betul mahu memertabatkan jawi, lebih baik Umno tutup saja Umno dan masuk Pas saja. Kenapa? Kalau nak perjuangkan jawi bererti memperjuangkan islam. Sanggup ke Umno? Mahu sahaja tanpa kemampuan akan merosakkan lagi teruk jawi nanti.

Kita bukan nak mengutuk tetapi pada hakikatnya ialah, tulisan jawi masih hidup dan segar kerana islam. Ia adalah tulisan Furqan. Tulisan jawi tidak akan mati selagi ada Al-Quran. Tulisan jawi hanya mati di mata sandiwara Umno kerana Umno sememangnya tidak pernah dan mahu secara sengaja atau terpaksa mendekati AlQuran secara betul dan praktikal dan bukan hanya teori sahaja.-
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .