Ikuti Blog ini

Orang Asli Bangun Membantah!! Barisan Nasional Tergugat.



"Barisan Nasional tidak malu menggunakan jentera kerajaan khususnya Jabatan Hal Ehwal Orang Asli untuk memasuki perkampungan orang asal kerana mereka fikir orang asal tidak akan protes. Mereka mengugut Ketua Batin masyarakat setempat. Tetapi kini orang asal sudah berani bangun membantah dan memprotes dan mahukan hak mereka"

Hari ini orang Asal di Hulu Selangor telah bangun membantah usaha-usaha jahat dari pihak Jabatan Hal Ehwal Orang Asli dan Polis dalam menghalang mereka bekerja dan berkempen untuk Pakatan Rakyat.

Mereka telah mendakwa telah menerima tekanan yang amat hebat kali ini dan belum pernah mereka menerima sebelum ini. Kakitangan JHEO berada di kesemua 16 buah perkampungan orang Asli di Selangor termasuk pihak polis yang telah membina pondok-pondok polis di di kampong mereka termasuk di hadapan rumah-rumah mereka. Ini sudah tentu menakutkan mereka.

Menurut YB Elizabeth Wong, kehadiran polis dan pondok polis adalah memberi tekanan kepada orang asal kerana kehadiran polis menjadi simbol keadaan darurat, sejarah orang asal adalah sejarah yang menakutkan dan pedih.

Ujar mereka lagi selama bertahun-tahun proses Pilihanraya berlaku tidak pernah lagi pondok polis dibina di dalam kampong dan di hadapan rumah mereka.

Mereka menganggap nampak sangat BN terasa tergugat dengan kebangkitan orang asli.

Dengan itu YB Elizabeth Wong mendesak agar semua pondok polis tersebut dikeluarkan dengan segera dan Suruhanjaya PilihanRaya harus mengambil tindakan dengan segera.

Jabatan Hal Ehwal Orang Asli (JHEOA) digunakan sebagai jentera pilihanraya.

Menurut mereka pegawai JHEOA telah masuk ke perkampungan mereka dengan menggunakan kenderaan Jabatan. Walaupun logo JHEOA yang tertera telah ditutup dengan sticker mereka masih tahu kerana mengenali warna kenderaan tersebut.

'Gula-gulakan' dengan HIBURAN

Mereka juga mendakwa bahawa mereka telah dihidangkan dengan hiburan-hiburan setiap malam kerana orang asal dikenali sebagai mereka yang sukakan hiburan.

Menurut mereka Perdana Menteri Malaysia, Najib juga cuba memberi maruah mereka dengan menghulurkan wang RM10, hadiah dari Najib ujar mereka.

Mereka juga dihulurkan dengan benih-benih tanaman yang kemudiannya diambil balik.



"Ada seorang budak Cina tu, dia tak ada kuasa. Apa yang dia kata tidak benar". YB Elizabeth Wong menceritakan kata-kata pegawai JHEOA kepada penduduk orang asli yang merujuk kepadanya sebagai 'budak Cina'.

"Saya ada kuasa untuk selesaikan masalah tanah orang asli di Selangor kerana telah diberi kuasa tersebut oleh Menteri Besar Selangor" ujar YB Elizabeth Wong lagi.
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .