Ikuti Blog ini

Pengundi Cina kata rahsia tetapi ramai pilih PKR

Dalam tinjauan terbaru di kalangan pengundi Cina di Hulu Selangor enggan memberitahu adakah mereka akan mengundi calon Barisan Nasional (BN) P Kamalanathan atau calon Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Zaid Ibrahim.

Bagaimanapun, kata beberapa pengundi di pekan Kuala Kubu Baru majoriti mereka sudah menetapkan pendirian dan telah ada calon yang akan diundi Ahad ini.

"Tetapi jika kamu tanya, mereka tidak akan memberitahu calon yang akan dipilih itu. Mereka terus kunci mulut sehinggalah hari mengundi.

"Ini saya nak beritahu awak. Ramai pengundi Cina yang dulu sokong BN akan berpaling kepada PKR.

"Majoritinya akan undi calon PKR kerana kelihatan lebih layak dan bijak. Dia menepati kehendak pengundi Cina," kata seorang peniaga di sini semalam.

Peniaga yang enggan namanya disiarkan itu berkata, ramai pengundi Cina lebih cenderung untuk mengundi Zaid walaupun dia bukan orang tempatan. "Saya tidak perlu undi Cina" – Palanivel

Menurutnya, orang Cina tidak suka kepada calon MIC itu kerana bekas ahli Parlimen Hulu Selangor, Datuk G Palanivel pernah memberitahu beliau tidak memerlukan undi orang Cina dalam kempen pilihanraya umum yang lalu.

"Walaupun Datuk tidak bertanding dan calonnya orang baru tetapi orang Cina tetap marah kepada MIC.

"Sampai sekarang kita ingat kata-kata Palanivel itu. Sekali kata tidak mahu, kami tidak undi parti itu lagi," katanya.

Seorang lagi pengundi Cina yang juga kakitangan kerajaan berkata, orang Cina merupakan masyarakat yang bebas dan merdeka.

Katanya, ini bermakna mereka tidak terikat dengan bantuan kerajaan sebagaimana kaum lain. -FMT-GB
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .