Ikuti Blog ini

Inkues Teoh: Pornthip beri keterangan - 18 Ogos

Pakar patologi Thailand, Dr Pornthip Rojanasunand akan ke Kuala Lumpur bagi menyambung memberi keterangannya pada inkues bagi menentukan kematian pegawai khas, exco DAP - Teoh Beng Hock pada 18 Ogos ini.

Koroner Azmil Muntapha Abas Azmil juga menetapkan 23 Julai sebagai tarikh penyambungan semula inkues dengan memanggil empat saksi termasuk ahli mahlis Kajang, Tan Boon Wah dan pegawai penyiasat ASP Ahmad Nazri Zainal.

Koroner juga akan membuat keputusan berhubung tindakan ketua perundangan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Abdul Razak Musa untuk memanggil enam saksi.

Mereka adalah dua kontraktor yang diarahkan ke SPRM, pada malam yang sama Teoh dipanggil untuk memberi keterangan, iaitu pada 16 Julai tahun lalu.

Empat lagi adalah mereka yang nama tersenarai dalam invois yang terdapat di komputer riba Teoh.

Menurut Abdul Razak, keempat-empat saksi berkenaan penting untuk memberikan gambaran sebenar keadaan minda Teoh.

Gobind membantah permohonan itu dan berkata saksi berkenaan tidak relevan.

Bagaimanapun, Azmil mengarahkan Ahmad Nazri untuk mengambil keterangan daripada empat saksi berkenaan sebelum memutuskan sama ada mereka akan dipanggil ataupun tidak.

Katanya, beliau akan juga meneliti keterangan yang diberikan oleh dua kontraktor itu sebelum memutuskan sama ada mereka akan dipanggil.

Peguam Gobind Singh Deo yang bertindak bagi keluarga Teoh kemudiannya memaklumkan bagi pihak peguam kerajaan negeri Selangor - Malik Imtiaz Sarwar bahawa mereka menerima surat daripada Pornthip semalam menyatakan kesediaannya ke Malaysia untuk memberi keterangan.

"Dia sudah dapat lampu hijau dari Kementerian Keadilan dan bersetuju datang untuk beri keterangan,” kata Gobind.

"Berikutan ini, kerajaan Selangor menarik balik permohonan bagi Pornthip memberi keterangan melalui sidang video.”

Pada 11 April lalu, Pornthip memberitahu bahawa beliau telah "dinasihatkan" oleh pegawai-pegawai tinggi Jabatan Kehakiman Thailand - tempat beliau bertugas sebagai ketua pengarah Institut Sains Forensik Pusat - supaya jangan ke Malaysia untuk menghadiri inkues tersebut.

Beliau berkata, kementerian kehakiman telah menerima maklumat daripada kementerian luar Thailand bahawa beliau mungkin menghadapi masalah jika ke Malaysia, termasuk kemungkinan dihalang memasuki negara ini.

Menurutnya, kementerian luar Thailand telah menerima "isyarat" dari kerajaan Malaysia melalui "saluran tidak rasmi" bahawa kehadiran beliau dalam inkues tersebut, adalah tidak disenangi.

Mengulas perkara itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Nazri Aziz pada Apri lalu berkata Pornthip berbohong berhubung dakwaannya yang kerajaan Malaysia menggunakan "tekanan politik" untuk menghalangnya daripada memberi keterangan.

"Dia seorang pembohong! dia berbohong dalam inkues dan dia berbohong sekarang," katanya.

Tindakan itu menyebabkan Nazri dirujuk bagi dikenakan tindakan menghina mahkamah tetapi usul mengheretnya itu ditolak pada 21 Mei lalu.

Sehubungan itu juga, kerajaan negeri Selangor membuat persediaan untuk membantu pakar patologi Thailand itu bagi memberi keterangan secara langsung dari Bangkok.

Ahli patologi yang dilantik oleh kerajaan Selangor itu sebelum ini membuat kejutan dan mendakwa dari pemerhatiannya berpendapat lebam di leher Teoh adalah akibat dicekik dan kecederaan di duburnya pula akibat ditembus.

Beliau juga memberitahu mahkamah bahawa kemungkinan 80 peratus Teoh dibunuh manakala kemungkin pembantu politik DAP membunuh diri adalah hanya 20 peratus.

Sehubungan itu, mahkamah memutuskan bedah siasat kedua dijalankan pada 22 Nov lalu dengan pemerhatian oleh Pornthip manakala Suruhanjaya Pencengahan Rasuah Malaysia (SPRM) pula melantik Dr Peter Venezis sebagai pemerhati mereka. -M'kini
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .