Ikuti Blog ini

PR Perlu Jelas Kepada Umum Berkenaan 'Ketuanan Rakyat'

























SHAH ALAM 30 NOV : Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat perlu menerangkan dan memberi penjelasan kepada rakyat negeri masing-masing mengenai konsep 'Ketuanan Rakyat' yang diangkat bersama Pakatan Rakyat.

Menurut Datuk Seri Anwar Ibrahim, polemik Umno memutar belitkan kenyataan Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail semalam mengenai isu meninggalkan ketuanan Melayu.

Anwar yang juga Ketua Umum PKR berkata, segala data dan fakta mengenai kegagalan konsep yang dibawa Umno dapat dilihat.

"Begitu juga dalam isu ini, tanggungjawab utama kerajaan negeri ialah untuk menegaskan pendirian kita mengenai 'ketuanan rakyat ini,' kerana nampaknya polemik atau wacana ketuanan melayu itu juga diputar belitkan oleh kelompok Melayu yang kaya dan rasuah," katanya.

Persidangan sehari itu dihadiri Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat, Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak dan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, Exco-exco Kerajaan negeri dan wakil-wakil anak syarikat kerajaan negeri.

Resolusi Shah Alam yang dikeluarkan hasil persidangan ini juga membawa kepada hubungan lebih rapat dalam melawan serangan dari kerajaan pusat.

Malah satu badan media antara negeri Pakatan Rakyat bakal ditubuhkan untuk menghakis serangan media Barisan Nasional(BN).

"Negeri-negeri ini adalah kerajaan Pakatan Rakyat, secara rasmi mereka kemukakan ketetapan yang diluluskan kepimpinan Pakatan Rakyat yang menjadi dasar Pakatan Rakyat supaya tak ada usaha khianat dari Umno, pimpinan atau media mereka untuk cuba merosakkan institusi ini sepertimana dilakukan sebelumnya untuk menimbulkan kecurigaan," ujarnya lagi.

Anwar mahukan agar hubungan akrab antara parti dan ahli biasa terjalin di peringkat bawah bagi memastikan tiada ruang kelemahan dapat dieksploitasi BN.

"Saya tidak sangat runsing dengan serangan tapi saya setuju dengan Kit Siang bahawa tiba masa dan ketikanya untuk memastkan muafakat dan keakraban kita dalam parti cukup mantap. Kita tak mungkin dipatahkan dari serangan luar, kita mungkin sedikit lemah dan tergugat kalau kita menimbulkan sedikit syak dan wasangka dari dalaman maka kami kepimpinan mengesyorkan kerjasama dari peringkat negeri," Ahli Parlimen Permatang Pauh itu.
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .