Ikuti Blog ini

Ijtima' Tarbawi PAS Kawasan Puchong











Puchong : Pas kawasan Puchong telah berjaya mengadakan Ijtima' Tarbawi pada pagi tadi di dewan Kompleks 3C MPSJ Subang Jaya. Kertas kerja 1 telah disampaikan oleh Al-Fadhil Ustaz Idris Hj. Ahmad Ketua Penerangan Pas Pusat dan Kertas kerja 2 di sampaikan sendiri oleh YDP Pas Puchong Ustaz Muhamad Sufyan Ismail.

Lajnah Tarbiyyah ( Ust Hayazi ) telah merumuskan Resolusi Ijtima' Tarbawi Pas Puchong yang di adakan pada 1 Muharram 1432h/7 Disember 2010. Semoga dapat dikongsikan dengan semua ahli dan pimpinan yang hadir atau tidak hadir.


RESOLUSI IJTIMA’ TARBAWI PAS PUCHONG 2010


1)Ahli dan pimpinan perlu memahami realiti yang dihadapi oleh Pas sekarang yang menuntut ahli sentiasa bersedia dan tidak leka dengan nikmat kemenangan sekarang. Justeru ahli perlu memanfaatkan setiap ruang dan peluang seperti, masjid , ahli majlis, pusat khidmat masyarakat,

2)Pemerkasaan Parti perlu dilakukan secara dua hala kepimpinan dan juga ahli, dengan melihat Tarbiyah sebagai tunjang kekuatan jamaah. Wala’ dan Thiqah tidak berbelah bahagi terhadap pemimpin yang dilantik walaupun terdapat perbezaan pandangan.

3)Setiap ahli perlu meletakkan keutamaan Jamaah mengatasi keutamaan hati dan perasaan dalam melaksanakan gerakerja dan keputusan jamaah.

4)Setiap peringkat organisasi jamaah di Kawasan, Cawangan, Pemuda, Muslimat, , Ahli Majlis, Nazir Masjid ,JKK perlu memberi penekanan terhadap 2 perkara penting berikut:

i - Aktiviti Usrah Cawangan perlu diadakan secara istiqamah, walaupun tanpa kehadiran naqib kerana ianya boleh dilakukan sebagai pertemuan santai yang boleh merapatkan ukhuwwah sesama ahli.

ii - Program penerangan dan dakwah perlu dilakukan oleh kawasan dan juga cawangan dengan memanfaatkan segala wasilah seperti ceramah, tazkirah, risalah, banner, billboard,website, blog, facebook dan sembang-sembang kedai kopi.

5)Ikhlas dalam perjuangan kerana Allah dan tidak taasub kepada mana mana peribadi dan kumpulan serta bersangka baik dengan orang lain.

6)Setiap permasalahan dalaman parti perlulah dirujuk kepada saluran yang betul seperti kawasan atau YDP sama ada mendapatkan maklumat atau penyelesaian kepada masalah.

7)Individu yang dilantik dan diberi kepercayaan oleh ahli perlulah menjalankan amanah dan tanggungjawab secara bersungguh-sungguh mengikut kerangka tugasan yang diberikan jamaah.

8)Janganlah isu calon pilihanraya menyebabkan kerja-kerja jamaah terbantut dan menyebabkan suasana hubungan tidak baik dikalangan ahli pas puchong. Ini kerana penentuan calon adalah diputuskan oleh Majlis Syura Pas .

9)Setiap ahli Pas Puchong berhak memberi pandangan dan teguran dan Pimpinan Pas Puchong sentiasa terbuka terhadap setiap pandangan dan teguran yang baik daripada ahli.

10)Marilah sama-sama kita mantapkan tarbiyah, tingkatkan jihad suburkanlah kasih sayang dan ukhuwwah sesama kita didalam jamaah.

Disediakan oleh: Lajnah Tarbiyyah & Perkaderan Pas Puchong

Lagi gambar Ijtima' dalam facebook Pas Puchong
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .