Ikuti Blog ini

Nama Rais Yatim sedang dibersihkan

Betul atau tak Rais Yatim yang buat kerja merogol amah dia tu aku tak pasti walaupun rata-rata blog pro PR dan jugak banyak blog pro Umno yang nampak macam yakin sangat itu memang kerja buat Rais.

Yang nampaknya, usaha membersihkan nama Rais Yatim sudah bermula. Malaysiakini melaporkan:
Kedutaan Besar Republik Indonesia (KBRI) hari ini menafikan menerima laporan daripada sebuah NGO kebajikan pekerja berhubung dakwaan kes rogol melibatkan seorang pembantu rumah warga republik dan seorang menteri kabinet Malaysia.

Jurucakap KBRI Suryana Sastradiredja berkata laporan seperti itu tidak pernah diterima walau didakwa sedemikian dalam laporan blog sebelum ini.

"Jadi kes ini dianggap tidak jelas, kita masih tidak faham sama ada benar atau tidak. Kalau sudah ada pengaduan (mengenai dakwaan rogol) kita akan siasat," kata Suryana ketika dihubungi Malaysiakini hari ini. - Mkini
Apa kita nak kata bila kedutaan yang katanya laporan berkenaan kes tu ada dihantar tapi mengaku tak pernah terima. Takkan kita nak mengharapkan kedutaan Amerika Syarikat mengaku terima laporan tu. Tambah-tambah lagi tak logik kalau kita harapkan pejabat Perdana Menteri nak mengaku terima laporan tu.

Harapan yang ada pun, kalau Migrant Care, pihak yang hantar laporan tu ada bukti laporan tu ada chop terima. Tapi, kalau ada pun bukti tu, aku tak yakin bukti tu cukup kuat untuk mempengaruhi hakim kalau Rais Yatim didakwa.

Dengan kuasa 3 'ta' yang dia ada, aku tak heran kalau senang-senang bukti tu mahkamah tolak. Kalau kes liwat Anwar Ibrahiim boleh dijadikan rujukan, langsung tak heran kalau bukti macam tu mahkamah tolak.

Yang tinggal cuma saksi utama, iaitu mangsa rogol tu. Masalahnya, awal-awal lagi mangsa rogol tu bagitau yang dia tak berani nak bawa kes tu ke mahkamah.

Malaysiakini melaporkan:
“Adalah dikhuatiri sesuatu akan berlaku kepada keluarga dan kakak saya seperti yang berlaku dalam kes Altantuya di Malaysia,” petik surat yang ditulis pada pertengahan 2007 itu yang merujuk kepada pembunuhan kejam warga Mongolia, Altantuya Shaariibuu.

Ketika dihubungi ketika itu, pengarah Migrant Care yang berpangkalan di Jakarta, Anis Hidayah memberitahu Malaysiakini mereka tidak boleh menghebahkan kes itu kerana mangsa dan keluarganya- meskipun telah menjalani sesi kaunseling - menolak untuk membuat kenyataan umum dan mengheret menteri berkenaan ke mahkamah. - Mkini
Aku yakin, kes ni akhirnya akan jadi macam cerita yang kata ada menteri yang kena tangkap dengan artis. Takdak yang kena dakwa, dan akhirnya kes tu jadi macam 'rahsia yang diketahui umum.'
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .