Ikuti Blog ini

This is The Because, Mi No Spik Inglis

Kusrin akui lemah Bahasa Inggeris

Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor yang ‘baru’ dilantik oleh kerajaan pusat Barisan Nasional, Datuk Mohd Khusrin Munawi memberitahu sidang media petang tadi bahawa permohonannya untuk bertemu dengan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim belum lagi mendapat lampu hijau dari pejabat MB itu. Namun begitu, beliau menegaskan sebagai SUK yang baru, beliau tidak ada agenda politik.

Khusrin merupakan bekas pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) yang memasuki pejabat barunya itu sebelum jam 7 pagi lagi dan pada masa yang sama, MB pergi mengadap Sultan Selangor, Sultan Sharifuddin Idris Shah untuk mendapatkan perkenan baginda tentang penyelesaian ke atas perlantikan dari pusat ini.

Di dalam sidang media Khusrin tadi, Khusin akur akan tanggungjawab dan peranan sebagai penjawat awam. Beliau berjanji akan setia kepada mana-mana kerajaan negeri yang dipilih oleh rakyat dan memastikan perhubungan antara pentadbir kerajaan dengan eksekutif negeri kekal baik.

Namun begitu, Khusrin yang menganggap perlantikannya sebagai sah dan akur selagi beliau tidak mengangkat sumpah rahsia di hadapan Menteri Besar, beliau tidak dibenarkan menghadiri mesyuarat exco kerajaan negeri. Hari ini juga, MB Khalid sudah memberitahu sidang media bahawa Khusrin tidak dibenarkan hadir sama sekali dalam majlis mesyuarat kerajaan negeri dan Majlis Tindakan Ekonomi.

Beliau dijangkakan mengangkat sumpah di hadapan Sultan Selangor pada Khamis ini tetapi berdasarkan beberapa perkembangan petang tadi, majlis angkat sumpahnya itu mungkin ditunda ke tarikh lain.

Ini adalah kerana baginda Sultan menitahkan MB berhubung dengan pihak Ketua Setiausaha Negara untuk berbincang mekanisma menyelesaikan masalah ini.

Menurut Khusrin lagi, beliau menerima pelantikan itu sebagai satu arahan dan akan melaksanakan tugas dengan sebaik mungkin dengan kerajaan yang sedia ada dengan penuh amanah.

Walaubagaimanapun, Khusrin ternyata kesal dengan fitnah ke atasnya sebelum ini sejak menjadi Pengarah JAIS yang mendakwanya beliau adalah agen kerajaan pusat Barisan Nasional yang akan membelakangkan kerajaan negeri dengan agenda politik tertentu.

Sementara itu, Khalid terus menegaskan kerajaannya mempunyai kata putus dalam menentukan calon SUK.

Khusrin menyifatkan apa yang berlaku hari ini adalah sesuatu yang sangat mencabar sejak beliau berkhidmat selama 24 tahun di negeri itu. Beliau juga mengetahui daripada media bahawa MB akan berbincang terlebih dahulu dengan pejabat SPA berhubung isu ini.

Khusrin pernah diserang secara peribadi oleh pelbagai pihak sejak bermulanya isu penahanan bekas Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin yang didakwa mengajar agama Islam tanpa tauliah di Selangor pada November 2009.

Namun begitu, Khusrin akui beliau mempunyai kekurangan di dalam berkomunikasi di dalam bahasa Inggeris tetapi menganggapnya tidak menjadi masalah baginya untuk berkhidmat sebagai SUK.

GB berpendapat, jika UMNO BN memerintah Selangor sekalipun, mereka takkan lantik Wak Khusrin ni sebagai SUK. Sebagai sebuah negeri termaju di Malaysia, yang banyak mengendalikan urusniaga dengan para pelabur dari luarnegara, janggal untuk melantik seorang SUK yang tak tahu berbahasa Inggeris.

GB lihat, cadangan KSN terhadap perlantikan Khusrin itu sebagai satu cubaan untuk mempermain dan mengkatunkan kerajaan PR di Selangor.

GB salin kata-kata dari Tukar-tiub yang agak mencuit hati ini:

nota:
adalah terbaik jika
malaon ini diberi
satu meja satu kerusi
dua kipas angin
satu rim kertas A4
tiga batang pen bic
langgankan maloan ini
setiap minggu dengan majalh urtv

arahkan malaon ini buat kajian
tentang sakit jiwa yang akan
melanda saekor kera sumbang
yang tinggal di zoo negara
kah kah kah

nota:
juga sedia seorang guru
untuk mengajar bahasa inggeris
kerana whatsi the because
mi no spik inglis kah kah kah
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .