Ikuti Blog ini

Jepun sering berbohong dalam mempromosi faedah loji nuklear

NAGOYA (Jepun): Beratus-ratus orang menyertai tunjuk- tunjuk perasaan antinuklear di Jepun semalam berikutan kemalangan nuklear paling buruk negara itu apabila sebuah lojinya di Fukushima dilanda tsunami 11 Mac lalu.

Para pekerja pula bertungkus lumus cuba mengeluarkan air tercemar daripada loji itu berikutan laporan ada kenaikan mendadak paras radiasi. Namun, paras itu akhirnya didapati satu kesilapan.

Para pegawai Jepun meminta maaf atas satu kesilapan yang menyebabkan beberapa kakitangan melarikan diri dari reaktor loji itu apabila satu ukuran menunjukkan radiasi mencapai paras 10 juta kali lebih tinggi daripada normal dalam sistem penyejukan reaktor itu.

Di ibu kota Jepun pula, sekitar 300 orang, ada yang memakai topeng gas, berbaris di luar ibu pejabat Tokyo Electric Power (Tepco), pengendali loji itu, sambil melaungkan 'Kami tidak perlu loji-loji nuklear!'

Demonstrasi serupa diadakan di bandar utama Nagoya dengan penunjuk perasaan berhimpun di luar pejabat syarikat tenaga serantau, Chubu Electric Power, sambil melaungkan: 'Kami tidak mahu satu lagi Fukushima'.

'Saya ingin memilih cara hidup saya dan tidak mahu tinggalkan bahaya bagi generasi masa depan,' kata seorang penduduk Nagoya, Encik Shigeko Furumichi, 63 tahun.

Para pencinta alam sekitar telah lama memberi amaran tentang risiko yang ditimbulkan loji nuklear Hamaoka milik Chubu Electric Power, 120 kilometer dari Nagoya.

Loji nuklear itu terletak di atas satu zon benam dekat sempadan dua plat tektonik, di kawasan yang dikhuatiri hanya menanti masa berlakunya satu gempa besar.

Jepun, yang menghadapi sekitar 20 peratus daripada gempa besar seluruh dunia, menjana 30 peratus tenaganya daripada sumber nuklear.

Loji Fukushima Daiichi, 250 kilometer di utara Tokyo, teruk terjejas apabila gempa berukuran 9.0 pada skala Richter dan tsunami besar merosakkan sistem penyejuknya.

Kemudahan usang itu digegar beberapa letupan dan kebocoran radiasi, yang mencemari hasil pertanian dan air paip di kawasan itu.

'Jepun sering berbohong dalam mempromosi faedah loji nuklear,' kata seorang penujuk perasaan, Encik Atsuchi Fujuki.

Sebelum itu, pekerja di Fukushima telah lari dari sebuah reaktor rosak semalam selepas terdapat laporan kenaikan mendadak keradioaktifan, yang mencapai paras 10 juta lebih tinggi daripada biasa.

Angka itu terlalu tinggi hinggakan pekerja yang mengukur paras radiasi itu melarikan diri sebelum mengambil ukuran kedua, kata pegawai. Namun ia didapati satu kesilapan.

'Angka itu tidak boleh dipercayai,' kata jurucakap Tepco, Encik Takashi Kurita.

'Kami meminta maaf.'

Angka kematian disahkan ekoran bencana berganda itu semalam 10,668 orang, dengan lebih 16,574 orang hilang, kata polis. -- AFP, AP.
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .