Ikuti Blog ini

Shamsul : Perbelanjaan RM134,000 Tidak Munasabah

Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Shamsul Iskandar Md Akin yang ditemubual Tv Selangor menyifatkan perbelanjaan sebenar lebih besar daripada yang dinyatakan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz.


SHAH ALAM 10 MAC: Cubaan menteri untuk menutup jumlah sebenar perbelanjaan lawatan isteri Perdana Menteri, Rosmah Mansor ke tiga buah negara di parlimen mendapat cemuhan pemimpin Pakatan Rakyat.

Justeru tuntutan supaya nilai sebenar dikemukakan selain penyelewengan fakta yang tidak munasabah memberi tanggapan bahawa kerajaan pimpinan Umno-Barisan Nasional (BN) cuba membohongi rakyat secara langsung.

"Itu jelas dari segi persepsi ada penyelewengan fakta yang mungkin dilakukan kerana ahli-ahli parlimen Pakatan Rakyat telah membangkitkan perkara ini dan ianya menjadi isu nasional termasuk ada satu jabatan khusus untuk mengendali isteri Perdana Menteri yang tidak pernah dalam sejarah politik tanah air," kata beliau.

Nazri dalam jawapan bertulis kepada Parlimen mengemukakan senarai lawatan Rosmah ke dua negara Timur Tengah dan Bangladesh Januari lalu namun tidak menjelaskan secara terperinci wang rakyat sebanyak RM134 ribu itu dibelanjakan.

Menurut Nazri lagi, kelulusan telah diberikan oleh Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Sharizat Jalil, beberapa Menteri Besar dan Ketua Menteri BN serta beberapa pegawai kanan kerajaan.

Shamsul menambah, pakatan rakyat sering meneliti perbelanjaan yang menggunakan wang rakyat justeru bertindak untuk melindungi penyalahgunaannya oleh pihak tertentu.

Beliau turut menyarankan agar pendekatan kebebasan maklumat yang dilaksanakan kerajaan Selangor digunapakai oleh kerajaan persekutuan seraya membuka ruang kepada pemantauan lebih efisien perbelanjaan wang rakyat.

"Sebab itu daripada awal lagi saya konsisten menjelaskan terdapat usaha untuk menutup perbelanjaan sebenar. Saya percaya kalau ada kebebasan maklumat seperti yang dilakukan di Selangor, kita boleh dapatkan perbelanjaan yang sebenar kerana daripada program yang dilakukan untuk mempromosi isteri Perdana Menteri telah menelan jutaan ringgit. Saya cabar menteri supaya memperincikan belanja RM134 ribu," kata Shamsul lagi.

TVS News
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .