Ikuti Blog ini

FB: Yahudi tetap yahudi jua!

Jerusalem: Akhirnya, laman sesawang Facebook, menghapus akaun Intifadhah Palestina Ke-III pada selasa lalu. Pemilik Facebook menilai akaun itu tersebut bertujuan untuk berkempen mengangkat senjata melawan Israel.

Penghapusan akaun Intifadah Palestina Ke-III setelah protes dan desakan Israel kepada pemilik Facebook, Mark Zuckerberg. Israel mendakwa akaun Intifadhah menimbulkan konflik politik dan bertentangan dengan kebebasan bersuara. Laman itu juga dikatakan sebagai penyebar kebencian.

Intifadha Palestina Ke-III telah memiliki lebih dari 350.000 fans ketika diblok. Akaun ini mengajak warga Palestine turun ke jalan raya berdemontrasi selepas solat Jumat pada 15 Mei akan datang sebagai bermulanya kebangkitan intifadhah. "Hari Kiamat hanya akan tiba jika kaum Muslimin telah membunuh semua orang Yahudi," sebagai posting di wall Intifadhah.

Menurut pengelola Facebook, halaman tersebut dibuat untuk mengajak melakukan demontrasi secara damai dengan menggunakan istilah “intifadhah” yang dikaitkan dengan kekerasan di masa lalu. "Walau demikian, setelah mendapatkan publisiti, komentar yang muncul makin panas dan langsung menyeru kepada kekerasan. Secara langsung pembina laman itu akhirnya mengajak melakukan kekerasan juga," kata Andrew Noyes, Manager Komunikasi dan perhubungan awam Facebook.

"Kami memonitor tiap yang dilaporkan kepada kami, dan ketika mereka menyeru kearah kekerasan atau ekspresi kebencian, seperti yang terjadi dalam kes ini kami harus segera menyekatnya" tegas Noyes. “Ianya bukan kebiasaan kami untuk menyekat segala seruan yang ada unsur menentang negara-negara, agama, entity politik atau ideologi.”

"Revolusi Facebook", kata Moyes, turut berperanan dalam menjatuhkan rejim di Mesir dan Tunisia. Laman sesawang sosial telah menjadi agen perubahan dan alat politik yang kuat, yang menuntut para pengguna di seluruh dunia membuat kempen ketika memposting.

Hakikatnya pengaruh Israel cukup kuat mencengkam dunia. Mereka bimbang laman Intifadhah telah membangkitkan tekanan terhadap pemerintahan Palestine agar bersatu menghadapi Israel. Mahmoud Abbas terpaksa pergi ke Gaza dalam usaha mengadakan kerjasama dengan Hamas apabila laman ini membangkitkan kebangkitan rakyat yang memberi kata-dua kepada Mahmoud Abbas. Bimbang dengan pengaruh laman internet sebegini yang telah memberi kesan kepada kejatuhan Hosni Mubarak di Mesir. Tindakan awal adalah dengan menutup laman tersebut. Ianya juga dibimbangi membangkitkan intifadhah khususnya kepada generasi baru terhadap pemerintahan zalim Israel.

Beginilah rangkaian yahudi yang berpengaruh dalam menentukan apa-apa yang memberi keuntungan kepada Israel dan blok barat. Mereka menjadikan pengaruh internet untuk menjatuhkan kerajaan dan pemerintahan tajaan mereka sendiri di negara-negara umat Islam demi kepentingan minyak dan kuasa mereka tetapi dengan segera menutupnya jika boleh menjejaskan kepentingan mereka. Dan FB akhirnya tunduk kepada desakan dan kepentingahn yahudi juga. -
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .