Ikuti Blog ini

PRN Sarawak: Anak Bekas MP BN Pertikai Isu Hospital Sri Aman

Sri Aman – Barisan Nasional tidak patut memperbodohkan orang Sri Aman dengan janji pilihanraya sekali lagi tetapi seharusnya mula melaksanakan pembinaan hospital umum dalam jangka masa 10 hari, kata Leon J. Donald, calon DAP untuk Simanggang.

Kata Donald, “Orang Sri Aman sudah muak dan jemu dengan janji-janji kosong Kerajaan Persekutuan dan Negeri sejak 15 tahun yang lalu”. “Kita menuntut komitmen yang jelas dan tegas dari kerajaan BN untuk mengotai janji-janjinya, yang selama ini adalah bohong”.

Yang terkini, dalam Pilihan Raya Negeri Sarawak ke-10, Datuk Seri Liow Tiong Lai selaku Menteri Kesihatan Malaysia memberi janji baru.

Semalam Liow dilaporkan mengumumkan bahawa projek hospital umum Sri Aman tetap dibina tetapi akan dibawa ke dalam Rancangan Malaysia ke-10 dengan peruntukan sebanyak RM200 juta.

Tanya Donald, “Siapa akan makan janji BN kali ini? Selepas tahun 2013? Mengapa bukan sekarang?


“Pada November 2010, Datuk Seri Wong Soon Koh selaku Menteri Alam Sekitar dan Kesihatan Awam kerajaan negeri Sarawak menjanjikan peruntukkan sebanyak RM228 juta untuk meningkatkan taraf kesihatan Divisyen Sri Aman. Di manakan “upgrade” nya?

Kata Donald lagi, “Orang Sri Aman telah banyak mendengar peredaan projek sejak Rancangan Malaysia ke-9, dan langsung tidak bertindak atas perkara tersebut”.

Donald berkata, “Calon BN Datuk Francis Harden yang bertanding untuk Ahli Dewan Undangan Negeri Simanggang penggal ke-4 gagal menunaikan tanggunjawabnya sebagai Ahli Dewan Negeri untuk rakyat Sri Aman”

Katanya lagi, “Sebagai calon DAP yang mewakili kepentingan dan aspirasi Sri Aman, saya desak kerajaan mula membina hospital itu sekarang kerana ini ialah hak asasi setiap penduduk di Sri Aman”.

Hospital Sri Aman di bina pada tahun 1950-an. Keadaan dan kemudahan sama sekali sejak masa British.

Selama beberapa dekad penduduk tempatan mengadu bahawa hospital ini tidak dapat memberi perkhidmatan asas kedapa populasi Sri Aman yang sebanyak 26,000.

“Apa yang lebih menyakitkan ialah Sri Aman yang sebelum ini diklasifikasi dalam Divisyen Kedua Sarawak dan sepatutnya diberi kemudahan kesihatan yang lebih moden, kata Donald”.

Katanya lagi, “Akan tetapi orang disini dipermalukan oleh kerajaan negeri Taib Mahmud yang sombong, telah mempingirkan orang Sri Aman, terutamanya golongan warga emas yang memerlukan perkhidmatan kesihatan dalam situasi kecemasan”.

“Di Sri Aman baru-baru ini terdapat wabak dan suspek menjangkiti penyakit ini tidak dapat di beri rawatan sepatutnya kerana kekurangan katil.

Tambahan lagi, hospital ini tidak mempunyai doktor pakar, pesakit Sri Aman terpaksa melalui perrjalanan sejauh 200km ke Kuching untuk mendapatan rawwatan pakar.

Donald berkata, “Ini tidak dapat diterima khususnya dalam situasi kecemasan” kata Donald. “Banyak orang Sri Aman telah meninggal disebabkan kurangnya infrastruktur kesihatan yang dipinggirkan oleh BN dan kerajaan Taib”.

Hospital Sri Aman yang dibina 40 tahun lalu adalah satu lagi contoh kerajaan BN meminggirkan rakyatnya, tidak meletakkan kepentingan khidmat rawatan sebagai keutamaan dalam pembangunan agenda Taib.

“Sebagai calon DAP, mewakili setiap orang di Sri Aman, saya kata “Enough is Enough” Inilah masanya orang Sri Aman akan menolak janji kosong pilihanraya. BN mesti beri kita hospital baru yang kian di janjikan tapi tidak di realisasikan” -sarawakupdate
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .