Ikuti Blog ini

Hiburan: Umno lulus mengapa MCA, Gerakan serang PAS

KUALA LUMPUR, 19 Julai: Pelik bin Ajaib. Itulah kiasan yang paling tepat untuk mereka yang terlibat meluluskan Enakmen Hiburan dan Tempat-tempat Hiburan 1997 tersebut yang kini menyerang PAS.

Sedangkan PAS yang sekadar menunaikan tanggungjawab sebagai kerajaan untuk menguatkuasakan enakmen tersebut untuk membantu umat Islam menumpukan perhatian kepada ibadah semasa bulan Ramadhan.

Sebagai reaksi balas kepada tuduhan bahawa tindakan kerajaan Kedah melaksanakan mempunyai agenda mewujudkan negara Islam, Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (gambar) dalam satu kenyataan bertanyakan kepada pemimpin MCA dan Gerakan, mengapa minda mereka tidak timbul pun soal ada agenda untuk negara Islam ketika Umno membentangkan perkara itu 14 tahun yang lalu.

“Sewaktu enakmen ini diluluskan tentulah kajian telah dibuat, tapi minda MCA dan Gerakan tidak timbul pun soal ada agenda untuk menubuhkan negara Islam,” ujarnya.

Katanya, kalau tindakan kerajaan negeri Kedah dikatakan ada agenda negara Islam, maka Barisan Nasional yang sepatutnya ditujukan tuduhan itu kerana mereka yang meluluskan enakmen tersebut.

Tuan Ibrahim juga turut menimbulkan beberapa persoalan mengenai kenyataan MCA Kedah semalam yang mengakui bahawa Barisan Nasional sememangnya meluluskan enakmen tersebut, tetapi ia tidak dikuatkuasakan.

“Saya ingin menegaskan bahawa kerajaan BN negeri di Kedah pada masa itu tidak pernah melaksanakan dasar-dasar ini yang memberi kesan kepada bukan Islam kerana kerajaan BN negeri mempunyai keyakinan bahawa orang bukan Islam akan mempunyai sikap saling hormat-menghormati cara hidup Islam, yang merupakan teras intipati Barisan Nasional (BN) di bawah 1Malaysia,” kata Pengerusi MCA Kedah, Datuk Chong Itt Chew.

“Adakah MCA sedang mengatakan bahawa mereka menyokong enakmen tersebut diadakan di Kedah kerana dari awal mereka dah tahu Umno tiada niat untuk melaksanakannya, sebelum dan selepas era 1Malaysia?” tanya Tuan Ibrahim.

Menurutnya, sememangnya dari awal itulah cara Umno dan MCA untuk menipu umat Islam di Kedah, dengan memperjuangkan Islam secara zahir, dengan membuat enakmen yang kononnya ingin mewujudkan suasana yang lebih baik untuk Ramadhan tetapi langsung tidak berniat untuk melaksanakannya.

Katanya, kerajaan Kedah kini hanya melaksanakan apa yang telah diluluskan oleh kerajaan Umno BN 14 tahun yang lalu, itupun setelah melihat adanya kelemahan dalam pelaksanaan enakmen tersebut, kerajaan Kedah telah mengambil inisiatif untuk membuat rombakan pelaksanaannya supaya ia boleh diterima baik oleh semua pihak.

Tambahnya, ini bermakna pada zaman Umno, para pengusaha hiburan tidak segan-silu untuk menerima pelanggan umat Islam yang ingin bersuka ria ketika bulan Ramadhan tanpa memahami tanggungjawab sosial untuk mewujudkan suasana yang baik di bulan Ramadhan untuk masyarakat Islam sekitar.

Sekarang di bawah PAS, katanya para pengusaha hiburan sedar mereka mempunyai tanggungjawab untuk memastikan umat Islam tidak memasuki premis mereka dalam membantu kerajaan negeri menggalakkan umat Islam keseluruhan untuk menunaikan ibadah untuk mendapat keredhaan Allah.

Takut istilah negara Islam

Tuan Ibrahim yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang menyifatkan sikap ketakutan terhadap negara Islam sebagai isu yang sentiasa dimomok oleh MCA dan Gerakan bagi menjaga sokongan masyarakat bukan Muslim terhadap mereka.

Dalam hal ini juga, beliau berkata ia jelas menunjukkan sikap dan pemikiran dan permainan politik lama Barisan Nasional yang masih tidak berubah-ubah sedangkan hari ini, maklumat boleh diperolehi dengan senang dan mudah.

Namun, menurutnya sehingga kini kebanyakan umat Islam, kecuali pemimpin-pemimpin Umno yang suka bersekongkol dengan MCA dan Gerakan masih tertanya-tanya apakah yang sangat dikhuatiri oleh mereka dalam agama Islam.

“Dalam 20 tahun PAS membangunkan kerajaan Kelantan secara Islam; apakah benda yang amat menakutkan mereka dalam pentadbiran Islam PAS?

“Apakah yang mereka tidak puas hati? Apakah kerana ada amalan agama dan budaya bukan Muslim terancam di Kelantan?

“Apakah kuil-kuil, tokong-tokong dan gereja-gereja diganggu? Apakah mereka dilarang menjual dan memakan daging khinzir?

“Apakah mereka dianiayai dan sering dikecam secara indirect sebagai kaum pendatang seperti apa yang Umno buat di peringkat persekutuan dan juga negeri?

“Apakah kerana kerajaan Kelantan tidak boleh dirasuah, tidak pemimpin yang suka berat sebelah atau yang suka salah guna kuasa seperti Umno?

“Apakah kerana kesukaran untuk berjudi?” soalnya.

Justeru, ujarnya tengoklah kehidupan Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Aziz Nik Mat, Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dan Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Ustaz Azizan dan bandingkan dengan kehidupan Menteri-Menteri Besar Umno, termasuk yang sudah tercicir ke mahkamah kerana rasuah.

“Sebenarnya, apa dia yang mereka takut sangat pada pentadbiran Islam PAS?” soal beliau.

Seandainya ditanya apakah yang menakutkan MCA dan Gerakan dengan istilah negara Islam, Tuan Ibrahim berkata beliau sebenarnya yakin apa yang mereka bimbang hanyalah sesuatu yang akan menggambarkan kejahilan mereka terhadap negara Islam, walaupun setelah 54 tahun berkawan dengan Umno yang mengaku dirinya pejuang Islam.

“MCA dan Gerakan yang menakutkan orang lain terhadap istilah negara Islam sendiri tidak mengetahui maksud yang sebenarnya – lebih sedih lagi, di dalam Barisan Nasional, ada orang Islam yang sengaja membiarkan orang bukan Islam untuk terus salah faham mengenai negara Islam yang sebenar,” bidas beliau.

Sebagai manusia, nasihat beliau, kita tidak sepatutnya takut kepada perkara yang kita tidak tahu kerana manusia menjadi musuh kepada apa yang dia tidak mengetahuinya.

“Sebagai seorang Muslim, kita harus menerangkan kepada rakan-rakan kita yang salah-faham dan ketakutan mengenai istilah negara Islam dan bukan membiarkan mereka terus dikelirukan oleh orang yang jahil.

“Istilah negara Islam tidak perlu ditakuti semata-mata kerana tidak tahu – PAS sentiasa berbuka hati untuk menjelaskannya, dan PAS juga menjemput rakyat, terutamanya bukan Muslim yang masih takut dengan istilah negara Islam datang melawat Kelantan dan menghayatinya sendiri konsep pentadbiran ‘Membangun Bersama Islam’ ala-PAS,” pelawa beliau. -Hrkh

Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .