Ikuti Blog ini

Bagaimana Jamil Khir mampu miliki Rumah Mewah ini?


WarkahDaily – Ala, ‘ustaz’ pun nak kaya jugak bro…tak kan ustaz tak boleh bina banglo, duduk dalam banglo mewah yang serba lengkap, bahkan memiliki banglo berharga berjuta-juta ringgit. Fuh, memang terer ustaz ni.

Woi, sekarang jangan panggil ustaz lagi bro!, panggil Datuk Seri pulak ye. I dah jadi orang kaya baru. Semuanya hasil kerja ‘dakwah’ I dalam Umno dan memperjuangkan Umno.



Tiga tahun jadi menteri dah dapat rumah sebesar ini?
Tapi kan, kalau I masih lagi tak aktif siang-malam bekerja untuk perjuangan Umno, I rasa, I tak akan menikmati banglo sebesar itu. I memang berjaya!

Eh..eh..Ustaz…Ops, Datuk Seri, banyaknya duit Datuk Seri sampai boleh bina banglo sebesar itu. Bukan murah tu, boleh sampai angka juta-juta tu. Betoi ke ni Datuk Seri? Ce citer, ce citer sket….

Bukan ke Datuk Seri baru tiga tahun ‘bersengkang’ mata berjuang untuk Umno? Tiga tahun pun boleh dapat juta-juta ke? Memang hebat tu!

Semalam akhbar Suara Keadilan telah mendedahkan yang ‘ustaz’ Umno yang kini bergelar Datuk Seri telah mempunyai sebuah rumah mewah yang dianggar menelan jutaan ringgit.

Dalam pada itu, timbalan ketua Angkatan Muda Keadilan, (AMK) Khairul Anuar Ahmad Zainuddin menggesa ‘ustaz’ Umno bertaraf menteri Di Jabatan Perdana Menteri itu memberi penjelasan terhadap pendedahan berkenaan.

Kalau nak tahu, siapa lagi ‘ustaz’ Umno yang kaya-raya tu, kalau bukan menteri yang duk jaga hal ehwal Agama Islam, Datuk Seri Jamil Khir.

‘Ustaz’ tu bro!...Penulis WarkahDaily Online duk rasa, dia ni macam si isteri bosnya kot yang beli cincin RM24 juta dengan duit dia kumpul sejak kecik lagi. Hahaha…menabung adalah amalan mulia.

Menurut Khairul Anuar, kekayaan Jamil Khir itu menimbulkan keraguan apabila menteri yang baru dilantik 3 tahun oleh Perdana Menteri dan hanya memiliki gaji tidak menjangkau RM15,000 itu, mampu memiliki kediaman mewah dalam masa yang singkat.


Hasil duit menabung masa kecik-kecik dulu ke?
Dasar pemimpin Umno, duk berebut nak jadi YB, nak jadi menteri, rupa-rupa mereka nak habuan rumah besar, kereta besar, duit besar. Tak kira ‘ustaz’ tu, semuanya ‘gelap’ mata.

“Kalau dia (Jamil Khir) rasa seorang yang berpegang teguh terhadap agama dan ada kebertanggungjawaban terhadap negara, dia perlu jujur menjelaskan kekayaan sebelum dan selepas (menjadi menteri),” katanya mengulas isu berkenaan semalam.

Dipetik dari Keadilandaily, Khairul berkata ia bukan perkara memeranjatkan kerana menjadi kebiasaan menteri yang ditadbir Kerajaan Barisan Nasional (BN) hidup mewah.

Beliau merujuk kes bekas Menteri Selangor Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo yang mencetus kontroversi kerana kos kediamannya dikatakan melebihi kemampuan sebagai menteri besar yang berkhidmat selama lapan tahun.

“Rakyat pun tidak terperanjat dengan isu yang sudah dianggap biasa ini. Oleh itu, jika beliau (Jamil) ada sedikit rasa tanggungjawab dengan imej dan kedudukannya, beliau perlu tampil memberi penjelasan.

“Walaupun (dia) Jamil Khir merupakan Menteri Agama namun ia bukanlah jaminan beliau berperangai seperti Menteri-menteri lain”kata Khairul.

Sebelum ini PKR pernah mempersoalkan kehilangan RM32,000 wang zakat Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) didakwa membiayai yuran guaman Jamil Khir dan Pengarah Jabatan Islam (JAWI), Datuk Che Mat Ali.

Ia terbongkar melalui kenyataan media Timbalan Menteri di Jabatan Menteri, Datuk Mashitah Ibrahim, beberapa bulan lalu.

Wang zakat tersebut didakwa digunakan bagi menghalang permohonan qazaf Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap Saiful Bukhari Azlan, sedangkan Jamil dan Che Mat tidak tergolong dalam kategori yang layak menerima zakat.
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .