Ikuti Blog ini

Halang Mahasiswa Berpolitik Bercanggah Dengan Perlembagaan - Keputusan Mahkamah

Empat menang kes cabar AUKU dan UKM, mahkamah putus canggah Perlembagaan

Mahkamah Rayuan hari ini memutuskan Akta Universiti dan Kolej Universiti yang melarang penuntut universiti menyertai politik bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan — keputusan yang dilihat bersejarah dalam undang-undang melibatkan pentadbiran dan pengurusan institusi pengajian tinggi negara ini.

Mahkamah membuat keputusan 2-1 dalam permohonan yang dibawa oleh empat penuntut Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) mencabar peruntukan 15(5)(a) Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971.

Permohonan itu dikemukakan awal tahun lalu selepas mereka dikenakan tindakan oleh UKM kerana berada di Hulu Selangor ketika pilihan raya kecil kerusi itu April 2010.

Keempat-empat pelajar itu sudah pun menawatkan pengajian mereka dan menerima ijazah pada majlis konvensyen September lalu.

Keputusan 2-1 itu dikurniakan oleh Hakim Datuk Mohd Hishamudin Mohd Yunus dan Datuk Linton Albert memihak kepada plaintif — kini bertaraf bekas penuntut UKM. Kes rayuan itu turut didengar oleh Datuk Wira Low Hop Bing.

Keempat-empat mereka turut telah dihadapkan di mahkamah UKM kerana disyaki terlibat dalam kempen pilihan raya kecil Hulu Selangor tetapi telah bebas tuduhan awal Ogos 2010.

Mereka berempat, ketika itu pelajar jurusan sains politik, ditahan oleh polis di Pekan Rasa dan Ampang Pecah, Hulu Selangor pada 22 April 2010.

Mereka terdiri daripada Muhammad Hilman Idham, Woon King Chai, Muhammad Ismail Aminuddin dan Azlin Shafina Mohamad Adzha sebelum ini mendakwa tindakan tatatertib yang dikenakan oleh UKM bagi kesalahan mengikut Seksyen 15(5)(a) Akta Universiti dan Kolej Universiti, adalah tidak berasas dan tidak sah di sisi undang-undang.

Justeru mereka mencabar seksyen itu yang didakwa bertentangan dengan Artikel 10 Perlembagaan Persekutuan.


Keempat-empat mereka diwakili oleh peguam Malik Imtiaz Sarwar, Ashok Kandiah dan Hariss Ibrahim.

Sementara itu, pihak defendan terdiri daripada kerajaan Malaysia, Kementerian Pengajian Tinggi dan UKM diwakili peguam Datuk Muhammad Shafee Abdullah.

Ketika dihubungi The Malaysian Insider, Woon berkata Mahkamah Rayuan membuat keputusan 2-1 yang memihak kepada permohonan difailkan mereka tahun lalu dan memutuskan tindakan melarang pelajar menyertai politik bercanggah dengan Artikel 10 Perlembagaan.

“Ini satu keputusan yang bersejarah, keputusan tanda aras dalam sejarah... ia melibatkan perjuangan pelajar dan kepentingan publik,” kata beliau sambil menambah pihaknya memutuskan untuk tidak menerima ganjaran kos yang diputuskan oleh mahkamah hari ini.

“Mahkamah ada meminta kami jumlah kos yang ingin dituntut. Tetapi kami memutuskan untuk tidak mengambil ganjaran kos ini sebab kes ini melibatkan kepentingan orang ramai, kami tidak mahu ganjaran. Kami hanya mahu kepentingan orang ramai khususnya pelajar dipelihara,” kata Woon lagi.

Dalam pada itu, Hilman berkata keputusan hakim adalah sejarah kerana kali pertama perjuangan mahasiswa diiktiraf oleh mahkamah.

“Hakim mengulas bahawa generasi muda harus diberi peluang membuat pilihan dan keputusan sendiri dan ini adalah keyakinan saya sekian lama kerana generasi muda harus belajar membuat pilihan dan keputusan sendiri sebelum membuat keputusan untuk negara dan bangsa sebagai pimpinan negara pada masa depan,” katanya. -TMI


Unconstitutional to ban students from politics


The Court of Appeal rules the ban violates human rights and free speech.


KUALA LUMPUR: The Court of Appeal today ruled that a law banning college students from political activities was unconstitutional, in a move hailed by the ban’s opponents as a landmark decision.


Students have long campaigned for a repeal of the 1971 Universities and University Colleges Act (UUCA), which bars them from joining political parties and trade unions, saying the ban violates human rights and free speech.


Court of Appeal ruled that the law contravened constitutionally protected freedom of expression.


“This is a landmark decision… the net effect is that students are free to participate in political activities now,” lawyer Ashok Kandiah, who represented four former political science students in challenging the ban, told AFP.


However, a lawyer representing Universiti Kebangsaan Malaysia — attended by the students — told the court he would appeal the decision to the Federal Court, Malaysia’s highest.


The four students launched the court challenge last year after the university threatened them with disciplinary action after they were accused of campaigning for Malaysia’s political opposition in a local by-election.


The Kuala Lumpur High Court had earlier upheld the ban’s constitutionality.
The students were eventually cleared of any wrongdoing.


Ahmad Syazwan Muhammad Hasan, of the Islamic student organisation Gamis, welcomed the decision.


“UUCA was implemented to block the student movement. It breaks our social freedom,” he told AFP.


The law was amended in 1975 to include the politics ban in the wake of large-scale political demonstrations the previous year by university students protesting government economic policies.


Prime Minister Najib Tun Razak pledged in September to scrap laws considered repressive and promised greater respect for civil liberties.


Among the laws Najib has targeted for repeal is the much-maligned Internal Security Act, which allows detention without trial.


However, the premier said at the time that the universities law would also be reviewed.- AFP
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .