Ikuti Blog ini

Imej Malaysia Tercalar Teruk Ekoran Kerajaan Bayar FBC Untuk Baiki Imej Najib


BBC minta maaf siar program berbayar tentang M'sia

BBC akan menyiarkan permohonan maaf ke seluruh dunia hari ini kerana telah mengkompromi integriti editorialnya melalui program-program yang terlibat dalam "skandal penetapan berita" baru-baru, demikian menurut laporan berita.

Hari ini akhbar Independent di UK melaporkan bahawa BBC World News akan menyiarkan permohonan maaf " dari Kuala Lumpur ke Khartoum" dalam empat slot masa.

Skandal itu melibatkan FBC Media (UK) yang telah didedahkan pada tahun lepas kerana telah menghasilkan program-program bagi pihak pelanggan berbayar, untuk membersihkan imej awam mereka.

"Syarikat itu telah menghasil lapan program untuk BBC mengenai Malaysia tetapi gagal mengisytiharkan bahawa ia telah dibayar £17m oleh kerajaan Malaysia untuk 'komunikasi strategik global'. Program-program tersebut termasuk liputan positif terhadap kontroversi industri minyak sawit Malaysia," lapor Independent.

Menurut laporan itu, siasatan terhadap skandal itu telah "membongkar 15 pelanggaran garispanduan editorial" yang mana lapan daripadanya adalah berkaitan dengan program FBC di Malaysia.

Permohonan maaf itu, menurut laporan itu lagi, akan berbunyi:

"Dalam kes lapan program lain, yang semua memaparkan tentang Malaysia, kami mendapati bahawa syarikat produksi tersebut yang menghasil program berkenaan, nampaknya mempunyai hubungan kewangan dengan kerajaan Malaysia.

"Ini bermakna terdapat potensi konflik kepentingan, walaupun BBC tidak menyedarinya apabila program disiarkan." -mk

BBC minta maaf atas skandal berita melibatkan Malaysia

KUALA LUMPUR, 11 Feb — The British Broadcasting Corporation (BBC) telah berjanji untuk meminta maaf kerana telah menyiarkan program berbayar yang berat sebelah kepada sesetengah negara termasuk Malaysia.

Akhbar UK theIndependent hari ini melaporkan bahawa BBC akan meminta maaf kepada 74 juta rakyat seluruh dunia untuk satu laporan skandal di mana ia disiarkan sebagai program dokumentari yang telah dibayar dalam satu perjanjian dengan satu fima publisiti di London firma.

Menurut The Independent hari ini, pemaafan global oleh BBC dijangka dibaca: “Sebilangan kecil program-program disiarkan di BBC World News antara Februari 2009 dan Julai 2011 melanggar peraturan-peraturan BBC bertujuan untuk melindungi integriti editorial kita.

Peraturan-peraturan ini memastikan yang program-program bebas , dan dilihat untuk menjadi bebas, dari komersial atau tekanan-tekanan luar lain.”

Berdasarkan satu rujukan langsung bagi FBC dokumentari, ia akan berkata: “Dalam kes lapan program lain, yang mana kesemuanya menonjolkan Malaysia, kami mendapati yang syarikat produksi yang membuat program-program berkenaan mempunyai satu hubungan kewangan dengan kerajaan Malaysia.

“Ini bermaksud terdapatnya potensi satu konflik kepentingan , walaupun BBC tidak sedar tentangnya apabila program-program itu disiarkan.”

Permohonan maaf itu akan disiarkan seluruh dunia di saluran World News BBC bagi 295 juta rumah kediaman, 1.7 juta bilik hotel, 81 kapal pesiaran, 46 sistem penerbangan dan di 35 platform-platform telefon bimbit di empat masa lain, berperingkat supaya sampai kepada penonton dalam zon-zon berbeza, lapor akhbar berkenaan.

Editorial Standards Committee BBC Trust menjalankan satu siasatan ke terhadap BBC World News pada November dan mendedahkan 15 pelanggaran garis-garis panduan penyuntingan.

Lapan daripada pelanggaran yang berkaitan dengan program-program FBC dibuat tentang Malaysia disebabkan satu ketara “hubungan kewangan” antara kerajaan itu dan FBC Media, syarikat pengeluaran TV.

BBC dilaporkan mempunyai bayaran-bayaran nominal dibayar sekecil £1 untuk program-program yang diperbuat oleh FBC Media (UK), yang mana senarai pelanggan PR mereka termasuk Malaysia dan kerajaan asing lain.

The Independent menyatakan bahawa FBC Media membuat lapan karya untuk BBC mengenai Malaysia manakala gagal untuk mengisytiharkannya telah dibayar sebanyak £17million oleh kerajaan Malaysia untuk “komunikasi strategik global” yang termasuk liputan positif industri minyak sawit kontroversi Malaysia.

BBC juga digunakan FBC ntuk membuat sebuah dokumentari mengenai pemberontakan di Mesir tanpa mengetahui firma dibayar melakukan kerja PR untuk rejim bekas diktator Hosni Mubarak.

Syarikat TV FBC Media telah dijumpai berada di pusat berita Malaysia menyelesaikan skandal menghadapi juruhebah BBC and CNBC , dan menghadapi kejatuhan.

Firma berasaskan di London dan syarikat induknya FBC Group memasuki pentadbiran tahun lepas — satu tempoh sah yang membenarkan sebuah syarikat hampir bankrap membawa kepada perniagaan — berikutan laporan-laporan ia menerima £17million (RM85 juta) dari Putrajaya bagi menggilap imej pentadbiran Najib di siaran global.

FBC ditubuhkan pada tahun 1998 oleh wartawan Amerika Syarikat Alan Friedman, yang memenangi anugerah dan individu-individu media terkenal lain yang membina satu rangkaian pelanggan-pelanggan “blue chip” yang mengandungi kerajaan-kerajaan seperti Greek, Itali dan Zambia, dengan kontrak menggalakkan pelancongan di Malaysia, Indonesia dan Hungary.

FBC didedahkan turut menggandakan publisiti firma untuk kerajaan Najib dan telah dibayar berjuta pound ntuk mengendalikan satu kempen “Global Strategic Communications.

Tetapi kontrak Putrajaya bernilai RM96 jutanya telah berakhir dengan FBC, yang bermula pada 2009, selepas ia telah didedahkan pemimpin kerajaan Malaysia sering muncul dalam rancangan TV berbayar.

Malaysian Insider telah melaporkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berjumpa satu siri ahli strategi perhubungan awam, termasuk APCO Worldwide, bagi menggilap imej peribadinya dan kerajaannya di seluruh dunia.


Tempoh APCO di Malaysia diwarnai oleh kontroversi selepas pembangkang mengatakan firma perhubungan awam itu berkait rapat dengan Israel.

Yang terbaru menggunakan khidmat ahli-ahli pasukan itu belakang bekas Perdana Menteri British Tony Blair “New Labour” kempen, yang dilaporkan mula bekerja menjadikan Najib sebagai satu pembawa pembaharuan sederhana.
- TMI
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .