Ikuti Blog ini

PAS akan jadi MB di 4 negeri selepas PRU13?



Lepas PRU13 nanti, nampak gayanya ada peluang untuk PAS jadi Menteri besar di empat buah negeri. Selain dari Kelantan dan Kedah yang tentunya insyaallah PAS akan mampu pertahankan ada dua lagi negeri yang Pakatan Rakyat berpeluang untuk tumpaskan Umno BN yang berkemungkinan besar PAS yang akan jadi Menteri Besar dan satu negeri lagi mungkin PKR akan jadi Menteri Besar.

3 negeri tu kalau ikut kata Mat Sabu adalah Perak, Johor dan Negeri Sembilan dengan besar kemungkinannya Hj Nizar Jamaluddin akan jadi  Menteri Besar di Perak dan Salahuddin Ayub akan jadi Menteri Besar di Johor manakala di negeri Sembilan kemungkinan besarnya Kamarul Baharin dari PKR yang akan Menteri Besar.

Mungkin ramai yang kata ini cuma angan-angan mat jenin, tak mungkin Umno BN akan kalah di Johor dan Negeri Sembilan, di Perak pun payah. Aku lebih suka anggap itu sebagai hasrat, impian atau cita-cita.

Masing-masing ada perkiraan sendiri atau paling kurang pun persepsi sendiri dan aku yakin mat Sabu ada perkiraan sendiri bila dia berani kata macam tu.

Sinar harian melaporkan:

[Sumber: SinarHarian]
Kalau betul macam kata ramai orang termasuk dari kalangan orang cina sendiri yang sokongan orang cina berkemungkinan mencecah 90% dan ditambah lagi dengan sokongan orang melayu yang semakin meningkat kepada Pakatan Rakyat terutama sekali di johor dan negeri Sembilan, harapan Pakatan Rakyat untuk rampas Johor dan Negeri Sembilan memang cerah.

Apa pun, syarat yang paling utama adalah gerakerja jentera pilihanraya. Kalau jentera pilihanraya masih lagi bekerja macam pilihanraya umum sebelum-sebelum ni, jangan harap la nak tawan negeri, nak tambah kerusi pun belum tentu boleh silap-silap yang dah ada dalam tangan pun boleh terlepas.

Macam tu jugak dengan situasi di perak. Walaupun ramai yang yakin Pakatan Rakyat mampu rampas balik Perak tapi kalau tengokkan tahap gerakerja jentera pilihanraya PR di Perak, aku jadi tak berapa nak yakin.

Apa pun, harap-harap angan-angan, impian,  hasrat atau pun cita-cita nak rampas lagi 3 negeri tu tercapai. Kalau 3 negeri tu jatuh ke tangan Pakatan Rakyat insyaallah hayat umno BN akan berkubur tak lama selepas tu.

Cuma satu yang aku mushkilnya, pasai apa Terengganu termasuk dalam senarai Mat Sabu, takkan Terengganu yang katanya cukup hebat dengan gelombang "PAS ganti Umno" tu tak boleh menang kut? Ataupun mungkin jugak Terengganu bukan dalam keadaan 50-50 tapi dah hampir pasti Umno BN akan tumbang.
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .