Ikuti Blog ini

Kontrak MAS-Petron: Mahathir Ugut Najib Altantuya?



Di hari jadinya yang ke 59 tahun hari ini, khabar buruk makin dirasakan pentadbiran Najib Altantuya.

Mana tidaknya, rupanya ada kisah di sebalik perjanjian pembekalan bahan api oleh syarikat anak Mahathir, Petron kepada MAS selama enam bulan khas untuk pesawat Airbus A380 yang sedang terbang dari Kuala Lumpur ke London!

Apakah Najib Altantuya diugut akan didedahkan rahsianya bersama puluhan skandal curang oleh Mahathir yang sanggup ambil kesempatan atas kelemahan Najib Altantuya?

Jujurnya, Najib Altantuya tidak akan pernah berani menegur amalan tender terus pembekalan minyak Petron kepada syarikat penerbangan MAS, kerana wujud pengaruh kuat bekas bosnya, Mahathir Mohamad, kata Azan Ismail.

Ahli Parlimen Indera Mahkota itu berkata, Najib Altantuya juga menikus berhadapan Mahathir, sedangkan prosedur membekalkan bahan api itu bercanggah dengan langkah transformasi ekonomi yang diuar-uarkannya.

“Najib Altantuya tak ada kuasa. Tak ada kekuatan. Tak berani buat keputusan. Ini langsung tak membayangkan kredibilti sebagai seorang Perdana Menteri.

“Dia takut kalau bersuara berlebihan, akan dilihat sebagai menentang Dr Mahathir. Bila dalam keadaan takut, apa keputusan pun takkan dapat menyebelahi rakyat,” katanya dihubungi.

Pada 29 Jun lalu, Petron dan MAS menandatangani perjanjian khas bagi membekalkan bahan api selama enam bulan, bermula 1 Julai lalu.

Petron merupakan anak syarikat San Miguel Corporation, perusahaan berasaskan arak terbesar di Filipina yang sahamnya turut dimiliki oleh Mirzan Mahathir.

Mirzan membeli saham dalam syarikat arak terbesar di Asia Tenggara itu yang berpangkalan di Manila, Filipina pada harga RM2.9 bilion manakala saham Exxon-Mobil dibeli pada harga RM610 juta seperti yang didedahkan Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim awal tahun ini.

Azan berkata, sebagai pembekal utama bahan api negara, Petron bakal mengaut untung besar melalui jualan runcit minyak dan subsidi langsung kerajaan.

“Pertama, Petron untung dari jualan runcit minyak petrol. Kedua, subsidi dibayar langsung oleh kerajaan ke dalam akaun Petron.

“Sebagai contoh, kalau sebulan 80 juta liter terjual, berapa agaknya keuntungan Petron, kalau subsidi setiap liter antara 90 sen hingga RM1?

“Petron cuma salin kulit (menjenamakan semula) dari Exxon-Mobil sahaja. Tak banyak modal keluar. Berapa besar dia untung?

“Inilah kesannya. Konon nak elak orang seludup minyak, kerajaan bagi terus pada pembekal.

“Kaedah pemberian subsidi tak praktikal. Ada yang ambil kesempatan,” kata Azan merujuk pemberian langsung subsidi bahan api kepada Petron.
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .