Ikuti Blog ini

Isu saham FGVH akan tumbangkan Umno BN melalui 54 kawasan parlimen?



Sinarharian melaporkan:
PORT DICKSON – Turun naik harga saham Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGV) di Bursa Malaysia adalah perkara biasa dan ia berlaku kepada semua syarikat perladangan.

Pengerusi Felda, Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad berkata, peneroka dan pemegang saham sudah sedia maklum terhadap situasi itu.

Beliau juga percaya keyakinan peneroka dan pemegang saham terhadap FGV tidak akan terjejas. - Sinarharian.  

Memang la harga saham ada turun naik, masalahnya saham FGVH ni turun tak naik-naik. Yang lagi masalahnya FGVH ni melibarkan peneroka yang kebanyakkannya langsung takdak pengetahuan pasai pasaran saham tapi 'dipaksa' untuk beli saham FGVH ni.

Lebih parah lagi depa 'dipaksa' buat pinjaman bank untuk beli saham tu dengan janji akan dapat keuntungan berlipat kalli ganda.


Harakahdaily semalam melaporkan:

Sementara itu, Penasihat Ekonomi Anak (Persatuan Anak Peneroka Felda), Dr Rosli Yaakob berkata, peneroka Felda kini mula rugi apabila sahamnya jatuh melepasi 4.70.

Ini kerana, dividen yang diperolehi tidak akan mampu menampung interest pinjaman yang mereka buat untuk membeli saham FGVH.


"Kadar interest pinjaman mereka untuk membeli saham ini pada kadar RM4.45 kini lebih tinggi berbanding dengan dividen yang mereka perolehi," kata Dr Rosli.


Kini, semasa laporan ini ditulis, saham FGVH adalah lebih rendah dari RM4.70 iaitu RM4.69. -
Hrkh.
Itu harga semalam, macamana pulak harga hari ni? Tengok la graf kat bawah ni, 'papan anjal' saham FGVH ni lagi lama lagi sayup... Hahaha...
Sumber: Bursa Malaysia
Saham FGVH ni sebenarnya bukan saja akan merugikan peneroka tapi berkemungkinan besar akan merugikan Umno BN bahkan boleh mengkuburkan Umno BN dalam PRU13 nanti.
Pasainya rancangan peneroka terdapat di 54 kawasan Parlimen dan 92 Dun seluruh negara.

Kalau harga saham FGVH ni tak naik balik menjelang PRU13 tak mustahil warga peneroka akan menghukum Umno BN dalam PRU13 nanti dengan mengundi calon ABU. Dengan 54 kawasan parlimen yang terlibat memang nasib Umno BN macam telur dihujung tanduk.


Umno BN sebenarnya takdak cara lain dalam isu saham FGVH ni melainkan nak kena pastikan harga saham FGVH ni naik balik. Masalahnya mampu ka Umno BN nak bua macam tu? cenangau
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .