Ikuti Blog ini

PRU13: TG Nik Aziz umum Dun Kelantan bubar


KOTA BHARU: Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengisytiharkan pembubaran Dewan Undangan Negeri (Dun) jam 11.56 malam tadi setelah mendapat perkenan Sultan Kelantan, Sultan Muhammad Ke-V.

Beliau ketika mengisytiharkan perkara itu berkata, serentak dengan pembubaran itu, dokumen pengisytiharan pembubaran itu akan dihantar kepada pihak Suruhanya Pilihan Raya (SPR) malam tadi juga.

Beliau mengisytiharkan pembubaran itu di kediaman rasmi Menteri Besar Kelantan, JKR 10, di sini.

Tuan Guru seterusnya berkata, pembubaran itu juga selaras dengan Parlimen Malaysia yang telah diperkenankan oleh Yang di-Pertuan Agong pada 3 April lalu.

“Saya telah memohon ampuni perkenan ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Kelantan untuk turut melakukan pembubaran Dun.

“Ianya mengikut perkara 46 (2) Undang-Undang Perlembagaan Tubuh Kerajaan Kelantan (Bahagian Pertama),” ujar beliau.

Sehubungan itu, Tuan Guru seterusnya mengingatkan rakyat Kelantan dan Malaysia seluruhnya supaya memahami berpolitik adalah sunah Rasulullah.

Tuan Guru berkata, pada yang mengatakan politik dan agama satu perkara yang berasingan sewajarnya sedar tentang kesilapan itu.

Beliau seterusnya berkata, sewaktu Baginda berada di Madinah, Rasulullah telah mengetuai kerajaan dengan memegang tanggungjawab menteri kewangan, menteri dalam negeri, menteri luar dan sebagainya.

“Surat-surat yang dihantar oleh Rasulullah pada Raja-Raja sekitarnya menyedari Rasulullah adalah seorang pemimpin besar,” ujarnya.

Berikut kenyataan media Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat berhubung pembubaran Dun Kelantan.

Selaras dengan pembubaran parlimen yang telah diperkenankan oleh Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong dan diumumkan oleh Yang Amat Berhormat Perdana Menteri Malaysia pada 22 Jamadil Awwal 1434H bersamaan 3 April 2013M, saya telah memohon ampuni perkenan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Kelantan untuk turut melakukan pembubaran Dewan Undangan Negeri Kelantan mengikut Perkara 46 (2) Undang-undang Tubuh Kerajaan Kelantan (Bahagian Pertama). Ini membolehkan penetapan tarikh hari penamaan calon dan pilihanraya bagi Dewan Rakyat dan Dewan-dewan Undangan Negeri dapat diadakan serentak.

Justeru, dengan perkenan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Kelantan, Dewan Undangan Negeri Kelantan dengan ini diisytihar dibubarkan pada hari ini 23 Jamadil Awwal 1434H bersamaan 4 April 2013M. Dokumen pengisytiharan pembubaran ini akan dihantar kepada pihak Suruhanjaya Pilihanraya dengan kadar yang segera.

Sekian, terima kasih. -Hrkh


Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .