Ikuti Blog ini

Anwar kembali dipilih MP Permatang Pauh, letak dua tuntutan awal


Pada sidang media sejurus selepas keputusan rasmi diumumkan malam tadi, Anwar berharap beliau akan dibenarkan melangkah ke Parlimen secepat yang mungkin.

"Saya tidak nampak mengapa perlu (kemasukan ke Dewan Rakyat) perlu dilewatkan," kata beliau yang telah beberapa kali ketika ceramah kempennya menekankan akan berdepan mata dengan Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi selaku Menteri Kewangan apabila membentangkan Bajet 2009 Jumaat ini.

Beliau berharap Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan memaklumkan Speaker Dewan Rakyat esok bagi membolehkannya mengangkat sumpah.

Bagaimanapun beliau mengakui tarikh angkat sumpah tertakluk kepada budibicara Speaker Dewan Rakyat.

Tuntutan kedua beliau ialah agar tuduhan meliwat yang dikenakan ke atas beliau awal bulan ini digugurkan kerana terbukti tiada kes.

Selepas menemui ribuan penyokongnya yang berhimpun di pekarangan Institut Perguruan Tuanku Bainun Anwar yang dijangka kembali ke Yayasan Aman, terus menuju ke rumah beliau di Cheruk Tok Kun.

Ketika berucap kepada ribuan penyokongnya selepas pengumuman keputusan itu, Anwar mengulangi hasratnya untuk menubuhkan sebuah kerajaan persekutuan yang baru di bawah Pakatan Rakyat dalam waktu terdekat.

Dipetik Bernama, beliau yang juga Ketua Umum Pakatan Rakyat memberitahu, keputusan pilihan raya kali ini merupakan isyarat awal ke arah mencapai matlamat tersebut.

mStar Online difahamkan pagi ini (Rabu) beliau akan ke Kuala Lumpur untuk membuat persiapan mengangkat sumpah Khamis ini.

Dalam keputusan rasmi diumumkan malam tadi, Anwar yang mewakili PKR memperoleh 31,195 undi manakala Datuk Arif Shah Omar Shah dari BN pula mendapat 15,524 undi dan AKIM menerima 92 undi. Undi rosak pula 447.

Hanafi, yang juga Presiden AKIM, hilang wang pertaruhan. Berbanding dua calon itu, Hanafi yang turut dikenali sebagai Haji Pi tidak mengundi di Permatang Pauh.

Keputusan diumumkan oleh Pegawai Pengurus Pilihan Raya, Roslan Yahaya pada pukul 10.02 malam di Institut Perguruan Tuanku Bainun.

Dalam reaksi segera, Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang mengetuai jentera BN sepanjang pilihan raya kecil ini berkata, kemenangan Anwar membuktikan amalan demokrasi masih segar di negara ini.

Bahagian Permatang Pauh terdiri daripada tiga kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) iaitu Seberang Jaya, Penanti dan Permatang Pasir.

Kini ADUN Seberang Jaya ialah Arif Shah manakala Penanti diwakili pemimpin PKR dan Permatang Pasir pula wakil PAS.

Di Seberang Jaya, Anwar memperoleh 11,084 undi, Arif Shah (6,345) dan Hanafi (36) manakala Penanti menyumbangkan Anwar sebanyak 8,054 undi, Arif Shah (4,229) dan Hanafi (27).

Di bahagian DUN Permatang Pasir, Anwar mendapat 12,034 undi, Arif Shah (4,381) dan Hanafi (26).

mStar Online difahamkan Anwar telah menang di kesemua 28 daerah mengundi.

Undi mula dikira sebaik sahaja proses pengundian ditutup pukul 5 petang semalam.

Ahli-ahli dan penyokong-penyokong PKR khususnya Pakatan Rakyat telah meraikan kemenangan Anwar sejak pukul 6 petang.

Keputusan tidak rasmi kemenangan Anwar telah diumumkan bermula pukul 6.30 petang di Pusat Operasi Utama PKR di Yayasan Aman, Penanti di sini.

Anwar yang berada di Yayasan Aman sejak petang meninggalkan premis ini ke Institut Perguruan Tuanku Bainun pukul 9.10 malam.

JADUAL KEPUTUSAN


Hanafi Mamat (AKIM): 92 undi
Datuk Seri Anwar Ibrahim (PKR) : 31,195 undi
Datuk Arif Shah Omar Shah (BN): 15,524 undi

Jumlah mengundi: 47,258
Keluar mengundi: 81 peratus
Undi rosak: 447 undi
Majoriti: 15,671 undi

Penyandang: Datuk Seri Dr. Wan Azizah Ismail (PKR)
Undi 8 Mac 2008: 30,348
Majoriti: 13,398 undi

ALLAHHUAKBAR!!!!

TV 3suku
langsung tak ada live.
TAHNIAH
YAB DATO' SERI ANWAR IBRAHIM

MERDEKA RAKYAT NEGARA PERKASA
SELAMAT MENGATUR LANGKAH KE PUTRAJAYA.

Sebaik-baik Keputusan Rasmi diumum oleh SPR,
MP yang nak lompat ke PR, dah boleh lompat dah
bagi cukup jumlah untuk mengambil alih Kerajaan dan
melantik
Speaker baru untuk membolehkan DSAI
mengangkat sumpah dengan segera!

Do it, and do it real fast! Jangan biarkan seekor lagi Sifool muncul !

KINI MASANYA UNTUK MENGHUMBAN KERETA BURUK
BARISAN KARAT !!!!

Emel ringkas: Pesan Ambo: KJ, sila letak jawatan!

Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .