Ikuti Blog ini

Arif Shah Dan Kesalahan Pilihanraya

PERMATANG PAUH, Yayasan Aman 22 Ogos - SPR dan MAFREL akan dimaklumkan berhubung salah laku pilihanraya oleh Calon BN, YB Arif Shah berhubung kenyataannya apabila beliau mengakui memberikan wang kepada bukan petugas pilihanraya sebagaimana yang dijelaskan dalam sebuah akbar Cina Sin Chew Jit Poh semalam.

Kenyataan Arif Shah telah dipetik semula oleh Ketua Penerangan Parti Keadilan Rakyat, YB Tian Chua dalam sidang akhbar pagi tadi.

Saifuddin dan Tian, memberi taklimat berkenaan kesalahan pilihanraya

Menurut Tian, Arif Shah mengakui memberi bayaran berkenaan dan bertentangan dengan Akta Kesalahan Pilihanraya, malah menurut beliau kenyataan itu boleh menyebabkan Arif Shah terbatal sebagai seorang calon pilihanraya ini.

Pegundi yang boleh tinggal secara muhibah berhubungan itu, pihaknya akan mengemukan aduan berkenaan bersama-sama senarai nama pengundi di dalam sebuah rumah yang begitu mencurigakan.

Mengikut pengiraan SPR, adalah diperakui penanda aras untuk setiap rumah hendaklah dihuni 5 orang.

Bagaimanapun, seramai 83 pengundi termasuk 72 orang India dan 11 orang Melayu boleh tanggal bersama dalam satu rumah di DUN Seberang Jaya.

Manakala di DUN Penanti terdapat sebuah rumah yang diduduki 9 orang Cina, 5 orang india dan seorang Melayu.

SPR harus membersihkan perkara ini lebih awal memandang senarai ini adalah yang terbaru yang dikeluarkan pada bulan Ogos, 2008 untuk pilihanraya ini.
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .