Ikuti Blog ini

Jom kita pakat lobi untuk Mat Sabu


Salam takziah untuk seluruh keluarga Allahyarham Razali Ismail terutama isteriToh Puan Nooraini binti Lob Yusoff dan 5 orang anak beliau; Muhammad Nurazli, Asrul Shah, Khairul Amar dan Khairul Arif.

Bila dah meninggal wakil rakyat dan belum cukup tempoh matang tempoh maka SPR kena la buat pilihanraya dalam masa 60 hari selepas dimaklumkan.

Ada yang kata pilihanraya kecik akan dibuat dalam masa cuti sekolah ni jugak. Tak kira laa bila pun, walaupun bukan masa cuti sekolah, dah saheh laa jem pekan Kuala Terengganu. Melimpah ruah laa rezeki peniaga kat sana. Tokey² hotel termasuk rumah tumpangan dah mula senyum sampai ke telinga.

Siasahdaily awai-awai lagi dah lobi Datuk Wan Mutalib Embong untuk calon PR. Selain tu disebut jugak nama Datuk Mustafa Ali. Yang aku heran pasai apa tak sebut pun nama Bang Mat Sabu. Kalau pun tak suka dia jadi calon, patutnya sebut laa nama dia kurang² pun sebagai calon yang kalah sebelum ni.

Aku cukup tak puaih hati pasai pada aku takdak calon lain yang lebih sesuai selain dari Tuan Hj Mohamad bin Sabu, Naib Presiden PAS. Seorang bekas ahli parlimen pembangkang yang cukup berkesan dan cukup istiqamah memperjuangkan demokrasi.

Walaupun dia kalah pilihanraya umum dulu, tapi kalah sikit jaa, 628 undi, Makcik Maimun pun dapat 685 undi. Pada pendapat aku peluang Bang Mat menang sangat cerah, walaupun ramai calon macam makcik Maimun masuk calon.

Hujjah aku yang pertama. Antara sebab Bang Mat kalah dulu pasai ada saraf kuat dok main kata orang kuat mencarut macam Bang Mat tak sesuai jadi calon PAS. Ramai jugak yang termakan sampai ada khabar angin mengatakan yang petugas PAS pun ada yang tak bagi undi kat Bang Mat.

Tapi rasanya depa dah sedar kesilapan depa. Walaupun mungkin bagi depa mulut Bang Mat capui tapi banding dengan isu minyak naik, jadi kecik sangat, tak padan sangat depa buat lagu tu dulu. Tambah pulak yang banyak tak bagi undi dulu tu katanya budak-budak muda, penuh emosi.

Hujjah aku yang kedua. Semua kepakaran PAS akan tertumpu kat sana. Tambah pulak sebelum ni orang Kuala Terengganu belum pernah tengok orang India kerja keras kempen calon PAS. Kali ni Hindraf Pt Buntar tengah cari sponser dua biji bas, belanja lain depa tanggung sendiri.

Hujjah aku yang ketiga. Orang Umnoi Terengganu perang saudara tak habih lagi. Kem Deris Jusuh lawan kem Mat Said. Banyak jugak undi orang Umnoi akan dapat kat Bang Mat sebagai undi protes. Tambah pulak tengah musim merasuah. Depa ramai-ramai pi sana bukan nak bagi tolong rasuah untuk pilihanraya tapi akan sibuk bagi rasuah untuk pemilihan. Senang, tak payah susah² nak turun bahagian².

Hujjah aku yang keempat. Semenjak dua menjak harga minyak naik turun ni, ramai orang Umnoi yang belah bawah bengang dengan pemimpin depa. Depa cukup terasa bila harga barang melambung pasai harga minyak naik mencanak baru ni. Aku rasa gelombang tu hebat jugak kat Kuala Terengganu. Depa dok harap Bang Mat Sabu belasah pemimpin Umnoi kat Parlimen.

Hujjah aku yang kelima. PAS sendiri akan pastikan dengan apa cara sekali pun untuk menang. Tambah lagi untuk PAS Terengganu. Aku tak boleh bayang laa kalau letak Bang Mat pun kalah jugak. Depa akan jaja kat tv tiap-tiap malam, "Berlagak sangat PAS ni, konon hebat, awat kalah??" Masa tu jugak tak kira tinggi mana pun 'junjung', 'kaduk' mesti panjat punya.

Oleh itu, aku mengajak semua bloggers yang bersimpati dengan Pakatan Rakyat, terutama BloggersNetwork@Perak bersama² semua BloggersNetwork@negeri-negeri lain yang dalam proses penubuhan supaya melobi untuk Bang Mat Sabu.

Segala pertengkaran, segala perbezaan pendapat dan segala rasa tidak puas hati. Marilah kita bersatu hati, berganding bahu, bersama² melobi bersungguh² supaya Tuan Haji Mohamad bin Sabu dipilih sebagai calon Pakatan Rakyat untuk pilihanraya kecil P036 - Parlimen Kuala Terengganu



Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .