Ikuti Blog ini

Lesen jualan arak di Selangor disemak semula.


Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) menjadi pihak berkuasa tempatan (PBT) pertama di Selangor di bawah pentadbiran Pakatan Rakyat (PR) yang akan membataskan jualan minuman keras berkuatkuasa Januari depan.

Ia telah diluluskan dalam mesyuarat MBSA hujung bulan lepas, kata sumber-sumber majlis itu
. Langkah ini dianggap sebagai kejayaan pertama usaha PAS di Selangor untuk menguatkuasakan peraturan tersebut seperti mana diperkenalkan di Kelantan yang ditadbir oleh parti itu.

Sebelum ini, dilaporkan mesyuarat exco kerajaan Selangor telah menolak cadangan tersebut yang dikemukakan oleh pihak PAS.


Berikutan itu, timbul desas-desus yang mengatakan PAS akan meneruskan usahanya dengan meminta ahli-ahli majlis dari parti itu supaya mengemukakan cadangan tersebut di PBT yang mereka wakili.


Menurut sumber-sumber MBSA lagi, berikutan itu, pengeluaran lesen bagi tiga premis - kedai runcit, restoran dan kedai serbaguna 24 jam - akan disemak semula.


"Mereka perlu mengemukakan rayuan yang akan dipertimbangkan oleh jawatankuasa pelesenan yang juga dianggotai ahli MBSA," kata sumber-sumber tersebut.

Dalam perkembangan ini ketua publisiti DAP Tony Pua dipetik oleh Malaysiakini sebagai berkata PAS ‘bongkak dan sukar bekerjasama.” Tindakan parti Islam yang membelakang sentimen sokongan pengundi bukan Islam yang memberikan kemenangan kepada PR boleh melemahkan kerajaan gabungan itu, kata Tony Pua.

Tony mengulas laporan akhbar-akhbar berbahasa Cina hari ini yang menyebut PAS sedang memperkenalkan langkah sedemikian di restoran, kedai runcit dan kedai serbaguna 24 jam melalui anggota-anggotanya yang berada di majlis-majlis pihak berkuasa tempatan.


Bagi saya langkah MBSA ini memang sangat baik. Inilah antara perkara yang saya inginkan dari PR, terutamanya PAS di Selangor.
Saya kira Tony Pua jangan cepat melatah. Apa yang ingin dilaksanakan ialah, sekali lagi, untuk kebaikan umat Islam. Lagipun MBSA hanya “membataskan jualan minuman keras”, bukannya tidak membenarkan terus.

Ambil contoh di Kelantan, bukti sudah menunjukkan bahawa isu menghadkan penjualan arak ini bukan susah sangat. Jika mahu boleh buat. Cuma jangan jadikan perkara ini terlalu payah untuk dilaksanakan.


Saya tidak setuju dengan pandangan Tony Pua yang katanya “membelakang sentimen sokongan pengundi bukan Islam”.
Ini kan untuk kepentingan orang Islam. Cuma hadkan jualan di kedai runcit, restoran dan kedai serbaguna 24 jam. Dalam masa yang sama masih banyak kedai-kedai yang diusahakan oleh kaum Cina dan premis lain yang diusahakan oleh orang bukan Islam yang masih menjualnya.

PAS FOR ALL!




Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .