Ikuti Blog ini

Pengundi Cina, Makan ’Umpan’ Tapi Jangan Makan ’Mata Kail’


http://buletinonline.net/images/berita15/umnocina.gif

Kuala Terengganu
- Pengundi Cina Kuala Terengganu diingatkan supaya makan ‘umpan’ tetapi jangan makan ’mata kail’, berikutan agihan ’angpau’ dana khas kerajaan Persekutuan yang kini mula diagihkan oleh pemimpin kerajaan Barisan Nasional (BN) bermula kelmarin.


Pengerusi DAP cawangan Kampung Cina Kuala Terengganu, Encik Ng Chai Hing berkata mereka yang menerima angpau tersebut boleh mengambil duit itu kerana ia adalah hak mereka, tanpa merasa terhutang budi.

“Pengundi kaum Cina yang terima RM 300 duit angpau boleh ambil kerana ia adalah dari wang royalti yang menjadi hak rakyat Terengganu, tak perlu rasa terhutang budi sebab bukan duit peribadi pemimpin atau pun duit parti MCA/ Barisan Nasional,

“ambil duit dan buat belanja tetapi undi calun PAS dalam Pilihan Raya Kecil pada 17 Januari depan, kita (pengundi) tidak tidak perlu gadai maruah hanya kerana ‘habuan’ RM300 sahaja,” jelasnya kepada Buletinonline, hari ini.

Beliau berkata demikian kerana yakin para pengundi dan rakyat di Terengganu terutama kaum Cina sudah matang berpolitik serta dapat mengikut arus perubahan tsunami politik seluruh negara.

Kata Encik Ng, pemberian dana khas (ang pau) itu sememangnya patut diberikan kepada semua rakyat yang layak dan bukan di kalangan pengikut serta penyokong MCA dan kerajaan BN sahaja.

“Orang (BN) bagi duit ambil, orang bagi kain pakai, orang bagi gula kacau, tetapi tiba masa mengundi kita (rakyat) tolak BN undi PAS,” ujarnya mengambil kata-kata Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Dalam perkembangan yang sama, beliau berkata masyarakat Cina di Kuala Terengganu masih tidak mendapat pembelaan yang sewajarnya meski mempunyai seorang wakil rakyat dari kalangan parti MCA.

Katanya, pelbagai masalah gagal diselesaikan oleh kerajaan BN termasuk kesesakan jalan di Bandar, kekurangan parkir kereta, longkang tersumbat, banjir kilat dan pembangunan tidak seimbang.

Selain itu, beliau berkata beberapa isu nasional yang berlaku baru-baru ini telah memberi kesan kepada pemikiran orang-orang Cina di Kuala Terengganu sehingga ada dikalangan mereka yang mempersoalkan apakah jenis pimpinan yang sedang memimpin negara sekarang ini.

“Isu satu sekolah yang dinyatakan oleh Mukhriz dan isu pemberian tanah di negeri Perak adalah antara isu yang meninggalkan kesan di hati pengundi Cina Kuala Terengganu,

“mereka (pengundi Cina) menganggap pemimpin Barisan Nasional tidak langsung memperdulikan sensitiviti masyarakat Cina,”jelasnya




Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .