Ikuti Blog ini

Biodata Abdul Wahid Endut calon PAS Kuala Terengganu

http://buletinonline.net/images/berita15/wahid.jpg
Kuala Terengganu - Presiden PAS Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang mengumumkan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Wakaf Mempelam Mohd Abdul Wahid Endut sebagai calon PAS bagi pilihan raya kecil (PRK) Parlimen Kuala Terengganu hari ini.


Pengumuman tersebut dibuat di hadapan kira-kira 10,000 ahli dan penyokong PAS dalam majlis peristiharan calun yang diadakan di Stadium Negeri dekat sini, semalam.

Beliau berkata beliau sendiri yang memilih Mohd Wahid, 51, dan ia telah mendapat restu Mursyidul Am PAS Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Menurutnya dalam pemilihan calon itu, beliau mendapat pandangan daripada pelbagai pihak termasuk mengadakan isytisyarah (pandangan daripada orang ramai)dan istiqarah (sembahyang dan minta petunjuk).

"Sangat susah pilih calon PAS kerana calon-calon yang diketengahkan semuanya baik-baik... tiada rasuah, tiada politk wang dan tiada penyelewengan politik," katanya.

Wahid, sebaik sahaja diumumkan sebagai calon kelihatan ‘sebak’ (gambar bawah) dan terus memeluk sahabat-sahabat seperjuangan sebelum tampil untuk berucap.

http://buletinonline.net/images/berita15/wahidsebak.jpgBeliau menyatakan rasa terharu atas pemilihan beliau dan berjanji akan memikul tanggungjawab yang diamanahkan oleh pimpinan.

Katanya prinsip beliau dalam politik tidak akan mencari musuh namun apabila bertemu dengan musuh, beliau tidak akan lari.

Bercakap kepada pemberita dalam sidang media selepas itu, Abdul Hadi berkata Mohd Abdul Wahid dipilih berdasarkan kepada ketokohannya sebagai ADUN Wakaf Mempelam selama lima penggal.

Katanya Abdul Wahid menjadi Exco Pembangunan Usahawan dan Belia Negeri semasa PAS memerintah Terengganu dari 1999 hingga 2003, justeru beliau mampu menarik sokongan pengundi dari setiap lapisan masyarakat.

"Calon kami (PAS) mempunyai banyak pengalaman sebagai wakil rakyat... tidak pernah kalah dalam lima pilihan raya umum lepas, dan dia menepati kehendak ramai," katanya.

Beliau berkata Abdul Wahid juga adalah Bendahari Badan Perhubungan PAS Terengganu merangkap Yang Dipertua PAS Kuala Terengganu yang memiliki Ijazah Sains Marin dan Perikanan dari Universiti Putra Malaysia (UPM – dulu Universiti Pertanian ).

Sementara itu, dalam sidang media yang sama Abdul Wahid berkata beliau mempunyai banyak isu yang hendak ditimbulkan semasa berkempen dalam pilihan raya kecil itu nanti.

"Tunggu. Banyak masa lagi untuk berkempen. Bila tiba masanya saya akan kupas satu persatu ikut keperluan semasa," katanya.

Mohd Abdul Wahid berkata beliau juga tidak akan menyerang peribadi lawannya ketika berkempen untuk pilihan raya kecil itu.

Mengenai calon Barisan Nasional (BN) Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh yang merupakan pemimpin peringkat nasional, Mohd Abdul Wahid berkata kedudukan itu tidak menjamin kemenangan seseorang calon.


Berikut disiarkan biodata calun PAS, Mohd Abdul Wahid Endut;


Nama penuh : Haji Mohd Abdul Wahid bin Hj. Endut

Umur : 51 tahun

Tarikh lahir : 29 hb September 1957

Tempat kelahiran : Kampung Pulau Rusa, Kuala Terengganu

Tempat tinggal : Kampong Seberang Baruh Kiri,

Jalan Kelantan, Kuala Terengganu.


Keluarga


Isteri : Wan Fatimah binti Wan Abdullah

Pekerjaan Isteri : Guru (P.K. HEM)

Anak : 9 orang – 2 lelaki dan 7 perempuan.


Taraf Pendidikan

1. Sekolah Rendah Sultan Sulaiman, Kuala Terengganu

2. Sekolah Menengah Sultan Sulaiman, Kuala Terengganu

3. Universiti Pertanian Malaysia ( UPM ) Serdang.

Pengalaman kerja

1. Pegawai Tadbir UPM

2. Peniaga

3. Exco Kerajaan Negeri Terengganu – 1999 – 2004

4. ADUN Wakaf Mempelam sejak 1990 – hingga sekarang

Jawatan Dalam Parti

1. Bendahari Badan Perhubungan PAS Negeri Terengganu

2. Yang Di Pertua PAS Kawasan Kuala Terengganu


Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .