Ikuti Blog ini

Kenal Mamak Pasembur ini?



Saya bersama tiga rakan yang lain solat Jumaat di Masjid Jame' Ubudiah Kuala Kangsar. Selepas sahaja imam membacakan do'a 'qunut nazilah' salah seorang jemaah telah meneriakkan perkataan 'Takbir' lalu disambut secara sepontan oleh orang ramai didalam masjid dengan laungan 'Allahu Akbar!'

Kebetulan ada pula seorang pegawai rupa legam macam mamak pasembur dengan pakaian baju Melayu dan bersongkok hitam marahkan hamba Allah tersebut dengan katanya, "Orang bertakbir nak sembahyang!"

Nasib baiklah saya ketika itu berada agak jauh dari beliau, kalau tidak akan saya jawab mudah sahaja : "Takbir adalah kata-kata membesarkan Allah. Kita dikehendaki supaya senantiasa membesarkan Allah ; bukan macam orang Umno yang hanya membesarkan Allah semasa nak sembahyang sahaja, tetapi lepas sembahyang mereka membesarkan pemimpin mereka, membesarkan diri mereka sendiri dengan perasaan ego, wang , harta dan kuasa menjadi tuhan kepada mereka!"

Selepas sembahyang sunat, saya lihat di luar hadapan masjid orang ramai sudah mulai berkumpul dan memulakan demonstrasi.

Saya bergegas menuju untuk keluar bersama mereka, tiba-tiba saya terserempak lagi dengan si Mamak Pasembur tadi. Dia sedang menalipon seseorang melaporkan apa yang sedang berlaku di situ, saya sempat dengar : " Dia orang tunjuk perasaan depan masjid ni..." katanya

Saya mengambil gambarnya.Lihatlah sendiri. Adakah anda tahu, mamak pasembur ini siapa sebenarnya? Sepupu Zamri Mamak Bendahara itu kah?

Koling! koling! over!

Ada orang tunjuk perasaan, over!

Dia orang tak kenai aku ker?

OOooops! kalau muka ni biasa la aku tengok kat teevee...dia nilah yang apabila Dato Seri Nizar menaliponnya tengahri semalam, dia kata, "Sorry Dato' I don't take orders from you now onwards!"

Hari tu kat teevee mamak nilah yang kata ,"Serahkan kunci bilik pejabat, serahkan kunci kereta baru... bla-bla bla-bla Hoi b! podahlah mamak!


Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .