Ikuti Blog ini

Perak: Tindakan Speaker Betul dan Menasabah

Speaker Dewan Undangan Negeri Perak bertindak di dalam lingkungan kuasa yang ada padanya apabila beliau menghalang Menteri Besar Datuk Zambry Abdul Kadir dan enam anggota exco dari menghadiri sidang dewan undangan negeri akan datang, demikian kata seorang pakar undang-undang hari ini berhubung dengan langkah terbaru ekoran krisis perlembagaan di Perak.

Abdul Aziz Bari, seorang professor undang-undang di Universiti Islam Antarabangsa berkata kuasa Speaker adalah luas di dalam hal-hal yang melibatkan peraturan dewan.

“Ia termasuklah memuktamadkan pentafsiran sebarang peruntukan di dalam Perintah Tetap -peraturan yang digunakan untuk mengawal perjalanan dewan,” tambahnya.

Peguam veteran, Karpal Singh, menyetujuinya.

Karpal, yang juga Pengerusi DAP, menyatakan meskipun V Sivakumar adalah seorang Speaker yang baru, beliau mempunyai kuasa untuk betindak sepertimana yang telah dilakukan hari ini.

Sivakumar yang juga Pengerusi Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak hari ini menggantung Menteri Besar, Datuk Dr Zambry Abdul Kadir daripada menghadiri sidang dewan selama 18 bulan, manakala kesemua enam exconya digantung selama 12 bulan.

Beliau dan enam exconya dirujuk ke jawatankuasa itu berhubung dakwaan mereka telah menghina DUN apabila mengangkat sumpah jawatan Selasa lalu.

Enam exco berkenaan ialah Datuk Ramly Zahari (Manong), Datuk Saarani Mohamad (Kota Tampan), Hamidah Osman (Sungai Rapat), Zainol Fadzi Paharuddin (Sungai Manik), Mohd Zahir Abdul Khalid (Kamunting) dan Dr Mah Hang Soon (Chenderiang).

Siasatan berkenaan dijalankan mengikut Perkara 72(3) Perintah Tetap DUN Perak.

Prof Abdul Aziz menyatakan di peringkat persekutuan juga, Speaker Dewan Rakyat telah banyak melakukan beberapa “keputusan yang tidak logik dan kabur — contohnya di dalam menolak usul dan menggantung ahli parlimen”.

“Sekerang masanya BN merasai hal yang sama,” tegasnya.

Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin menyatakan bahawa beliau masih seorang menteri besar Perak yang sah kerana beliau belum meletakkan jawatannya atau diberikan undi tidak percaya oleh majoriti ahli dewan undangan negeri.

Mahkamah Tinggi telah menetapkan Isnin ini bagi sebutan untuk mempertimbangkan tiga isu yang dibangkitkan pada hari pertama prosiding undang-undang yang difailkan oleh Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin yang mencabar pelantikan Datuk Dr Zambry Abdul Kadir sebagai Menteri Besar Perak Haram.

Abdul Aziz menyatakan Nizar mempunyai hak untuk melakukan tuntutan di mahkamah erdasarkan “kesahihan kerajaan BN yang dipimpin dubious position of Zambry”.

Beliau menambah kerajaan negeri “bergantung kedudukannya” kepada sokongan majoriti di dalam dewan undangan negeri.

“Ini masalahnya kerana kita tak pasti samada Zambry faham ataupun tidak,” kata Prof Abd Aziz lagi.

Hal yang sama juga telah disuarakan oleh seorang peguam, Asmuni Awi.

Zambry seperti yang dipetik dari Berita Harian bagaimanapun menegaskan jawatankuasa dipengerusikan Speaker DUN dari Pakatan Rakyat, V Sivakumar, membuat keputusan itu tanpa mengendahkan kuasa Sultan Perak yang memperkenankan pelantikannya sebagai Menteri Besar dan barisan Exco berkenaan.

Beliau berkata, tindakan jawatankuasa itu juga subjudis kerana isu pelantikannya sebagai Menteri Besar Haram sudah difailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur oleh Menteri Besar dari Pakatan Rakyat, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin.

Ramai pengamal undang-undang menolak kenyataan Zambry itu kerana tindakan Sultan Perak yang memperkenankan perlantikannya sebagai Menteri Besar Haram adalah stau hal yang berbeza. Keseluruhan cara bagaimana BN mendapat kuasa dan perlantikan Menteri Besar dan barisan exco oleh Sultan Perak adalah jelas tidak mengikuti Perlembagaan, justeru itu ia tidak mempunyai sebarang penguatkuasaan undang-undang.

"Peruntukan undang-undang ialah Sultan hanya boleh memanggil parti yang difikirkan telah memperolehi suara majoriti rakyat untuk membentuk sebuah kerajaan. Apa yang berlaku di Perak ternyata konspirasi pihak tertentu terutama Najib selaku Timbalan Perdana Menteri yang mengatur strategi untuk merampas kuasa dan Sultan memperkenannya disamping menolak permohonan Menteri Besar yang sah untuk membubarkan dewan undangan negeri supaya memboleh satu pilihanraya diadakan semula," tegas pengamal undang-undang tersebut.

"Soal subjudis terhadap pelantikannya sebagai Menteri Besar Haram sudah difailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur oleh Menteri Besar dari Pakatan Rakyat, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin juga adalah hal yang berbeza. Itu adalah tindakan Nizar untuk mendapatkan haknya yang tidak ada kena-mengena dengan tindakan Speaker berkenaan," tambahnya.

Oleh kerana BN telah merompak kerajaan perak dengan cara haram

Oleh kerana BN telah merompak kerajaan perak dengan cara haram,melantik MB Haram Dan Exco pun juga haram ,maka BN perlu akur bahawa mereka sukar memerintah negeri yang mandat diserahkan kepada Pakatan rakyat.oleh itu kembalikan semula mandat rakyat untuk rakyat memilih sendiri parti mana yang mereka mahu untuk memimpin dan memerintah di perak...




Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .