Ikuti Blog ini

KDN Gantung Harakah, Suara Keadilan Satu Tindakan Bacul

Banyak pihak hari ini menyelar tindakan kerajaan yang menggantung permit dua akhbar parti pembangkang, Harakah dan Suara Keadilan masing-masing selama tiga bulan.

Tindakan itu dilihat sebagai satu usaha terdesak UMNO-BN yang sekarang sudah kehabisan modal untuk menjawab segala kepincangan parti kerajaan terhadap pelbagai isu yang timbul kebelakangan ini.

Suara Keadilan menerima surat daripada KDN tengah hari tadi manakala Harakah pukul 4.55 petang menerusi faks.

Harakah yang menerima surat tunjuk sebab 26 Februari lalu dikatakan melanggar tiga perkara iaitu menyiarkan kandungan isu-isu semasa, menjual secara umum kepada bukan ahli dan tidak menyerahkan salinan setiap edisi tepat pada masa yang ditetapkan.

Harakah diterbitkan dua kali seminggu manakala Suara Keadilan pula setiap minggu.

Menteri di Kementerian Dalam Negeri (KDN, Datuk Seri Syed Hamid Albar mengesahkan penggantungan tersebut.

"Memang benar kami (KDN) telah menggantung lesen kedua-dua akhbar itu (Harakah dan Suara Keadilan) berkuat kuasa hari ini.

"Kami bukan ingin menyekat kebebasan akhbar di negara ini tapi mereka (Harakah dan Suara Keadilan) masih lagi menerbitkan berita-berita yang tidak benar dan berunsur hasutan," kata beliau.

Kedua-dua akhbar berkenaan dikenakan tindakan di bawah Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984.

Sementara itu, Ketua Penerangan Parti Keadilan Rakyat (PKR), Tian Chua berkata surat penggantungan itu telah diterima di ibu pejabat parti itu tengah hari tadi.

"Kita terima surat penggantungan dari KDN hari ini. Namun tiada sebarang sebab dikemukakan," katanya.

Tegasnya, tindakan tersebut jelas bermotifkan politik.

"Ini satu serangan kepada kami (PKR), nampak sangat mereka (Barisan Nasional) menggunakan kuasa yang mereka ada untuk menyekat kebebasan akhbar di negara ini.

"Mengapa tindakan menggantung Suara Keadilan dilakukan menjelang pemilihan Umno dan tiga pilihan raya kecil yang akan berlangsung 7 April ini?Kenapa tidak dari tahun lalu lagi?," katanya kepada mStar Online hari ini.

Beliau yang juga ADUN kawasan Batu berkata, BN takut maklumat tentang kelemahan serta kerapuhan dalam parti itu dipaparkan oleh media alternatif seperti Suara Keadilan dan Harakah.

"Mereka takut mengenai kelemahan pemimpin dipaparkan akan menunjukkan kerapuhan BN. Jadi mereka ambil jalan mudah dengan menyekat pengedaran akhbar parti pembangkang supaya makluma ini tidak sampai kepada orang ramai," katanya.

Seorang pensyarah di sebuah universti tempatan hari ini menganggap tindakan KDN tersebut akan hanya menimbulkan kemarahan rakyat yang selama ini hanya mempunyai beberapa akhbar alternatif untuk mendapatkan berita disampin akhbar-akhbar arus perdana.

"Langkah kerajaan menggantung permit akhbar kepunyaan pembangkang jelas menunjukkan percubaan untuk menjadikan rakyat negaranya bodoh, tidak kritikal dan seterusnya mewujudkan golongan rakyat yang berminda beku dan ini adalah penghakisan terhadap nilai-nilai demokrasi yang menjamin penyebaran maklumat serta perbincangan sehat," jelasnya.

Rakyat umumnya melihat tindakan kerajaan yang menggantung permit harakah dan Suara Keadilan sebagai langkah kerajaan UMNO-BN menghalang parti berkenaan menyampaikan maklumat kepada penduduk dan rakyat negara ini terutama menjelang kempen pilihanraya di tiga tempat 7 April ini.

"Namun, tindakan Syed Hamid pasti gagal. Rakyat akan lebih bersimpati dan akan memberikan undi mereka kepada Pakatan Rakyat," kata seorang ketua cawangan PKR di sini hari ini.

"Syed Hamid akan bertanding di dalam pemilihan UMNO untuk jawatan naib presiden. Beliau ketandusan isu. Beliau mengharapkan tindakannya ini akan mendapat sokongan ahli UMNO dan beliau mengharapkan tindakannya menggantung Harakah dan Suara Keadilan mampu memberikan undi sokongan kepadanya di dalam pemilihan UMNO nanti," tambahnya.

"Tindakan beliau juga sebenarnya memperlihatkan kerajaan terlalu takut dengan isu-isu yang banyak tidak dapat dijawab oleh mereka. Akhirnya mereka menuduh akhbar tersebut menghasut dan menggunakan kuasa untuk pancung akhbar itu supaya hujjah pembangkang tidak dapat disampaikan kepada rakyat," katanya lagi.



Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .