Ikuti Blog ini

Akhirnya Pilihanraya DUN Penanti tetap diadakan, SPR tiada alasan lagi…

Berdasarkan situasi sekarang (keputusan Fairus kekal pendirian mahu meletakkan jawatan, kita... SPR akan mengadakan mesyuarat (esok) untuk mengesahkan kekosongan dan mengumumkan tarikh-tarikh penamaan calon dan hari mengundi

Berdasarkan situasi sekarang (keputusan Fairus kekal pendirian mahu meletakkan jawatan, kita... SPR akan mengadakan mesyuarat (hari ini) untuk mengesahkan kekosongan dan mengumumkan tarikh-tarikh penamaan calon dan hari mengundi - Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar.


Penanti: SPR tetapkan pilihan raya kecil, Fairus kekal pendirian?



PETALING JAYA: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan mengesahkan kekosongan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Penanti, sekali gus mengumumkan tarikh-tarikh berkaitan dengan pilihan raya kecil kerusi tersebut hari ini.


Suruhanjaya itu akan berbuat demikian jika tiada apa-apa perubahan pendirian di sebelah penyandang kerusi itu, Mohammad Fairus Khairuddin.


Fairus masih ada masa sehingga esok jika mahu mengubah pendiriannya.


“Berdasarkan situasi sekarang (keputusan Fairus kekal pendirian mahu meletakkan jawatan, kita… SPR akan mengadakan mesyuarat (esok) untuk mengesahkan kekosongan dan mengumumkan tarikh-tarikh penamaan calon dan hari mengundi,” kata Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar kepada mStar Online ketika dihubungi.


“Kalau keadaan tidak berubah, YB Fairus kekal mengosongkan, kita akan membuat pengumuman esok,” katanya lagi.


Menurut Wah Ahmad, tempoh tidak lewat 10 hari untuk suruhanjaya mengadakan mesyuarat mengesahkan kekosongan sekali gus menetapkan tarikh pilihan raya kecil akan berakhir tengah malam esok.


SPR menerima notis kekosongan daripada Speaker DUN Pulau Pinang pada 17 April lalu.


Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Yusof dijadual mengadakan sidang media pukul 10.30 pagi esok bagi mengumumkan perkara tersebut.


Kelmarin, Fairus yang juga bekas Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang menegaskan beliau tetap meletakkan jawatan sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Penanti.


“Saya dengan ini mengulangi ketegasan saya untuk meletakkan jawatan selaku ADUN Penanti serta menyatakan sokongan penuh kepada kepimpinan Parti Keadilan Rakyat di bawah teraju Ketua Umumnya Datuk Seri Anwar Ibrahim,” kata Fairus.


Pada 16 April lepas, Fairus daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) mengumumkan bahawa beliau meletakkan jawatan sebagai wakil rakyat kawasan itu.


Fairus, 32, yang ketika itu disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berkata, keputusan itu untuk membolehkan beliau membersihkan namanya daripada semua tuduhan selain bagi melanjutkan pelajaran.


SPRM telah membebaskan dirinya dari segala tuduhan.




Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .