Ikuti Blog ini

Isu Kerajaan Nizar : Satu Malaysia Di belakang Sivakumar

Semalam Speaker DUN Perak, V. Sivakumar seperti yang dilaporkan BERNAMA membuat keputusan berani mengenai perjalanan sidang DUN pada minggu hadapan.

Sebelum ini hanya 13 media elektronik dan cetak pro-BN iaitu RTM, Bernama TV, TV3, The Star, The New Straits Times, Berita Harian, Utusan Malaysia, China Press, Sin Chew Daily, Nanyang Siang Pau, Tamil Nanban, Tamil Nesan dan Bernama dibenarkan membuat liputan Persidangan DUN Perak yang dijadualkan pada 7 hingga 13 Mei ini. Keputusan itu berdasarkan arahan Pejabat SUK Perak dalam satu notis bertarikh 30 April lepas yang memutuskan bahawa media cetak tersebut itu saja dibenarkan membuat liputan.

Namun hari ini V. Sivakumar membuat ketetapan bahawa semua pihak media akan dibenarkan untuk membuat liputan persidangan DUN Perak akan datang. Sivakumar berkata semua media termasuk yang dihalang untuk membuat liputan sebelum ini diminta untuk membuat permohonan bertulis di Pejabat Speaker, Aras 2, Bangunan Perak Darul Ridzuan mulai pukul 9 pagi esok.

"Saya akan mengeluarkan surat kebenaran kepada media-media mengikut pertimbangan saya. Di sini, saya menggunakan Perintah-Perintah Tetap 84 (DUN Perak) yang memberi kuasa kepada Yang Dipertua Dewan Negeri untuk mengeluarkan kebenaran am kepada wakil manamana jurnal menghadiri persidangan Dewan. Perintah-perintah tetap ini juga membolehkan Yang Dipertua Dewan untuk membatalkan kebenaran yang diberi," katanya dalam satu kenyataan media di Ipoh tadi.

Syabas Siva, anda membuat keputusan berani dan tepat bagi menjamin demokrasi dan kebebasan media terus dipertahankan di negara ini. Anda melakukan apa yang sepatutnya dilakukan mengikut undang-undang dan bukan mengikut perasaan untuk cuma menjaga periuk nasi seperti yang dilakukan oleh SUK Perak. sebelum ini. Anda melakukan atas prinsip rakyat harus mengetahui apakah yang berlaku dalam persidangan Dewan secara telus. Biar rakyat mengadili apa yang pemimpin mereka lakukan pada 7 Mei ini. Biar SATU MALAYSIA tahu siapa yang menjunjung prinsip demokrasi, siapa yang meminati autokrasi. Biar SATU MALAYSIA tahu siapa pemerintah yang dipilih rakyat , siapa yang pemerintah yang membelakangkan suara rakyat. SATU MALAYSIA ingin tahu apa yang sebenarnya berlaku di Ipoh Khamis depan. Jangan biarkan SATU MALAYSIA marah kerana kebebasan mendapatkan maklumat dihalang.

Syabas Siva, SATU MALAYSIA di belakang anda.







Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .