Ikuti Blog ini

DUN JAWI PULAU PINANG : UMNO BN BERSAMA SPRM TERPERANGKAP

Sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah juga. Oleh kerana keterlaluan di dalam membiarkan dirinya diperkudakan oleh UMNO BN, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini terperangkap dengan langkah ADUN Jawi Pulau Pinang Tan Beng Huat sanggup melepaskan jawatannya itu jika terbukti tuduhan kononnya beliau membuat tuntutan palsu dua ribu ringgit.

Beng Huat telah mengemukakan surat peletakan jawatan tidak bertarikh kepada Setiausaha Agung Parti Lim Guan Eng atas arahan DAP Negeri.

Pengerusi DAP Negeri Chow Kon Yeow berkata Guan Eng meminta surat berkenaan daripada Tan bagi menunjukkan kerajaan negeri mengamalkan konsep Keupayaan, Ketelusan dan Akauntabiliti (CAT).

tan beng huat resign as jawi state rep penang lim guan eng dap 110609 05

"Kami memohon surat peletakan jawatan tidak bertarikh itu bagi membuktikan bahawa kami adalah telus dan Tan juga telah mengemukakan surat itu kepada parti," Katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat DAP Negeri di sini hari ini.

Semalam, Ketua Bahagaian DAP Nibong Tebal, Teh Hock Yong, menuduh Tan melakukan penyelewengan berhubung penajaan RM2,000 untuk sebuah pertubuhan amal tempatan.

Bagaimanapun, Tan menafikan dakwaan berkenaan meminta parti menyiasat perkara itu secara saksama bagi membersihkan namanya.

"Saya berbesar hati untuk mengemukakan surat peletakan jawatan tidak bertarikh kepada kepimpinan parti kerana parti mempunyai hak untuk bertindak terhadap rasuah," katanya.

Guan Eng berkata beliau telah mengarahkan Pegawai Kewangan Negeri, Farizan Darus, untuk menyiasat perkara itu dan tindakan tegas akan diambil jika ada sebarang salah laku.

Tan didakwa telah menuntut RM2,000 daripada Pejabat Daerah untuk set televisyen dan pemain cakera padat yang hanya bernilai RM450. Beliau menafikan segala tuduan itu sebagai tidak berasas.



tan beng huat resign as jawi state rep penang lim guan eng dap 110609 03Sekiranya SPRM berani mendakwa Tan Beng Huat bererti tidak dapat tidak pilihanraya kecil akan dijalankan di Jawi Pulau Pinang dan tentunya ini amat ditakuti oleh kerajaan Barisan Nasional.

Ramai yang tertunggu-tunggu ayat keramat Tan Sri Ahamd Said Hamdan, "ada bukti kukuh" yang sering diungkapkan terhadap kes-kes siasatan yang melibatkan pemimpin-pemimpin pembangkang.

Di dalam pilihanraya umum yang lalu Tan Beng Huat telah memenangi kerusi ini mengalahkan calon BN dengan majoriti 3,790.






Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .