Ikuti Blog ini

Peluang UMNO, BN Raih Sokongan Rakyat Tipis - Pensyarah

Peluang UMNO dan Barisan Nasional (BN) untuk meraih semula keyakinan rakyat di negeri Selangor amat tipis walaupun mereka melancarkan program Juara Rakyat sebagai pemikat untuk mengembalikan sokongan.

Pensyarah Pusat Pengajian Sejarah, Politik dan Strategi Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Dr Ahmad Nidzamuddin berkata, program berkenaan dilihat hanya mampu memberi keuntungan kepada golongan tertentu terutamanya peniaga dan usahawan.

“Program Juara Rakyat masih baru. Tidak semudah itu UMNO dan BN mampu meraih sokongan rakyat kerana hanya segelintir yang akan terpikat dengan kempen yang dijalankan melalui program ini.

“Malah program ini juga tidak membantu rakyat secara keseluruhan tetapi hanya membuka peluang keuntungan kepada golongan tertentu seperti peniaga dan usahawan yang menyertai program ini,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Dr Ahmad berkata, UMNO juga seolah-olah tidak mahu ketinggalan apabila menganjurkan Juara Rakyat ini yang kelihatan sama seperti program Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES) yang dijalankan Kerajaan Negeri pimpinan Pakatan Rakyat.

“Apabila mereka lihat dasar begini (MES) berjaya menarik perhatian orang ramai, jadi mereka pun tidak mahu ketinggalan dan menganjurkan program yang mempunyai konsep hampir sama.

“Juara Rakyat digunakan untuk menunjukkan bahawa UMNO juga prihatin terhadap keadaan ekonomi dan pembangunan rakyat,” katanya.

Katanya, penerimaan rakyat terhadap program itu bergantung kepada sejauh mana peruntukan yang digunakan mampu menjaga kepentingan rakyat dan UMNO atau BN juga perlu mengambil pelbagai pendekatan lain untuk memenangi hati rakyat dari pelbagai sudut.

“Penerimaan rakyat bergantung kepada bagaimana pelaksanaan program ini dapat membantu mereka. Sekiranya BN mempunyai pakej yang baik, mungkin ia dapat meningkatkan keyakinan rakyat terhadap mereka.

“Bagaimanapun, Juara Rakyat hanya menumpukan sudut ekonomi rakyat. Sehubungan itu, BN perlu menjalankan program menyeluruh yang betul-betul dapat menawan hati rakyat dari pelbagai sudut berbeza,” katanya. -SH
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .