Ikuti Blog ini

Slogan 1Malaysia Punah Dalamasa Kurang 24 Jam

Parti Keadilan Rakyat kesal Umno-Barisan Nasional mewujudkan suasana tegang dan menyemai prasangka antara Muslimin dan Kristian melalui media massa.

Ketua Umum Anwar Ibrahim berkata liputan media arus perdana menuruti tunjuk perasaan tempoh hari memaparkan sikap konfrontasi pimpinan Umno-Barisan Nasional.

"Saya telah bersama pimpinan Parti Keadilan, PAS dan DAP membuat kenyataan mengutuk keras serangan itu. Pimpinan UMNO harus memikul tanggungjawab kerana mereka telah menggunakan media selama ini untuk menghasut rakyat benci kepada Kristian yang menuntut nama Allah digunakan," tegas Anwar.

Beliau berkata, media milik UMNO-Barisan Nasional harus lebih berwaspada dalam melaporkan isu-isu keagamaan dan perkauman.

"Media yang membawa aliran, fahaman perkauman dan mendokong perasaan benci kepada kaum dan agama harus menjawab dan dipertanggungjawabkan," tambahnya.

Pemimpin reformasi ini berkata slogan 1Malaysia punah dalam masa kurang dari 24 jam berikutan serangan keatas gereja-gereja semalam.

Beliau berkata pemerintah merestui tunjuk perasaan tempoh hari kerana layanan yang berbeza diberikan untuk ceramah pembangkang dan perhimpunan anti-kenaikan harga minyak dan tol, atau demonstrasi anti-ISA.

"Kerajaan yang selama ini keras terhadap ceramah aman sekarang ambil tindakan umpamanya memberi laluan kepada demostrasi kononnya demostrasi aman boleh. Padahal selama ini kita ditekan dengan kasar sekali," jelas Anwar.




Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .