Ikuti Blog ini

Selepas Australia, Amerika Desak Kes Konspirasi 2 Anwar Digugurkan

Amerika melalui Pengerusi Jawatankuasa Senat Mengenai Hubungan Luar, Senator John Kerry mendesak kerajaan Malaysia memastikan proses perbicaraan terhadap Datuk Seri Anwar perlu dijalankan mengikut lunas undang-undang serta keadilan.

Sebelum ini, lebih dari 50 Ahli Parlimen mendesak Najib menggugurkan Kes Anwar yang dilihat sebagai sukar dipercayai selepas parti KEADILAN yang menang besar pada PRU 2008.

Dalam satu kenyataan rasmi, John kerry berkata,"Perbicaraan kes pertama terhadap Anwar telah menjangkau lebih 10 tahun, pertuduhan yang kemudiannya digugurkan oleh Mahkamah Persekutuan. Pertuduhan terbaru terhadap beliau hampir mirip kepada caj yang dikenakan terhadap beliau dahulu dan telah disabitkan kepadanya sejurus beliau dilantik semula sebagai Ahli Parlimen dan Ketua Pembangkang.

"Saya mendesak kerajaan Malaysia agar memberikan beliau segala perlindungan di bawah undang-undang negara sebagaimana beliau berhak sebagai Ahli Parliament dan warganegara serta menyelesaikan kes terhadap beliau dalam suasana yang mampu membina keyakinan terhadap kebebasan dan kredibiliti badan kehakiman Malaysia".
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .