Ikuti Blog ini

Sidang DUN Perak 30 Mac : Apa akan terjadi ?

Amat menarik untuk diikuti perkembangannya apabila Dewan Undangan Perak akan bersidang pada 30 Mac ini. Persidangan tersebut merupakan kali pertama selepas Pakatan Rakyat Perak bersetuju untuk berbuat baik dengan musuh-musuh mereka dalam kerajaan Barisan Nasional di bawah Mentri Besar Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir.

Speaker Haram dari hutan Sungkai, Datuk R. Ganesan mengesahkan bahawa notis untuk menghadiri persidangan sudah dihantar kepada 59 Adun.

Beliau berkata persidangan tersebut merupakan yang pertama kali bagi penggal ketiga dari pada yang ke-12 Persidangan DUN Perak, yang bererti bahawa samada Sultan Perak, Sultan Azlan Shah atau putera baginda, Raja Muda Perak, Raja Dr Nazrin Shah akan hadir untuk merasmikan pembukaan DUN.

Pakatan Rakyat telah bersetuju untuk bekerja sama dengan BN selepas Mahkamah Persekutuan memutuskan pada Feb 9 bahawa Zambry adalah Mentri Besar Perak.

Kesepakatan mereka adalah dengan syarat bahawa kerajaan Barisan membenarkan wakil-wakil pembangkang menghadiri mesyuarat majlis tindakan daerah serta janji untuk memerintah dengan transparansi, akuntabiliti, integriti, keadilan dan kesejahteraan.

Namun, bagaimana nanti tindakan wakil-wakil Pakatan Rakyat untuk menghadiri DUN kerana walaupun mereka bersetuju untuk bekerja sama dengan Barisan, mereka telah menegaskan bahawa jawatan Speaker masih milik V. Sivakumar.

Semasa dua persidangan negeri yang lepas, pada 7 Mei dan 28 Okt, kekecuhan akibat pertelagahan dan panggilan gelaran nama adalah gambaran persidangan sebenar – bukan perbincangan sebuah persidangan dewan undangan negeri.

PR Perak, dijangka akan mengadakan pertemuan pada hari Jumaat 5 Mac ini di Ipoh untuk membincangkan strategi mereka akan datang bagi menghadiri persidangan tersebut.

Komen : Ingatan kepada Speaker V Sivakumar – Jangan lupa pesanan Mat Sabu tempohari supaya jangan pakai seluar dalam …/ end

Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .