Ikuti Blog ini

Mahkamah tolak saman mahasiswa UKM

KUALA LUMPUR, 28 Sept: Mahkamah Tinggi hari ini menolak saman pemula empat mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) mencabar tindakan tatatertib universiti itu ekoran dakwaan terbabit dalam kempen pilihan raya kecil Hulu Selangor, April lalu.

Kesemua pelajar jurusan Sains Politik tersebut adalah Hilman Idham, Ismail Aminuddin, Azlin Shafina Adzha dan Wong King Chai mencabar tindakan universiti itu yang mendakwa mereka bawah Seksyen 15(5)(a) Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971 (Auku) dengan menghalang mereka daripada terlibat dalam aktiviti politik.

Selain menolak permohonan saman tersebut, Hakim Datuk Aziah Ali turut membuat keputusan membatalkan perintah injuksi sebelum itu yang menghalang UKM daripada mengambil tindakan terhadap mahasiswa terbabit.

Ekoran keputusan itu juga, keempat-empat mereka akan membuat rayuan injunksi bagi menghalang UKM meneruskan prosiding tatatertib ke atas mereka.

Hakim bagaimanapun menetapkan tarikh 7 Oktober ini untuk pendegnaran penuh injunksi tersebut.

Mereka sebelum ini ditahan polis pada 22 April lalu di pekan Rasa dan Ampang Pecah berhubung tuduhan menyokong parti politik semasa pilihan raya kecil Parlimen Hulu Selangor.

Mereka kemudian didakwa di mahkamah UKM kerana melakukan kesalahan menyalahi undang-undang Seksyen 15(5)(a) Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971 (Auku).

Bagaimanapun, mereka menafikan tuduhan itu dan mendakwa berada di Hulu Selangor bagi tujuan kajian penyelidikan akademik.

Sementara itu, lebih 50 mahasiswa berkumpul di perkarangan mahkamah bagi memberi sokongan moral kepada mereka. -Hrkh

Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .