Ikuti Blog ini

Kenapa Pemimpin UMNO taknak mati dalam UMNO?

Pengasas UMNO sendiri taknak mati dalam UMNO. Datuk ONN mati diluar UMNO. Tunku Abdul Rahman selaku pengistihar kemerdekaan mati dalam perjuangan Parti Semangat 46, bukan dalam UMNO. Termasuk Hussein ONN. Ghaffar Baba sahaja yang agak setia, yang mati dibungkus kerandanya dengan bendera UMNO.

Manusia ini biasanya apabila usia sudah dipenghujung, ketika keinginan untuk berkuasa, memiliki harta dan pengaruh nafsu sudah kendur, nescaya mereka akan membetulkan haluan kehidupan. Mereka akan memilih jalan pulang kepada Tuhannya. Mereka akan mula bertaubat. Itu kepada yang perjalanan hidup yang normal. Tetapi kalau mati dalam keadaan terkejut itu lain ceritalah.

Bagi ahli politik yang bergelumang dengan perjuangan dengan harapan dan cita-cita mereka sepatutnya mereka bangga mati dengan perjuangan semsa muda mereka. Tetapi apabila perjuangan mereka itu sendiri tidak membuahkan hasrat dan matlamat perjuangan, nescaya jiwa mereka meruntun untuk merasa kecewa untuk meneruskan perjuangan.

Dr Mahathir sendiri pun dah keluar dari UMNO tetapi membuat U-Turn semula. Itu pun ia menghamburkan kekecewaannya menyalahkan pemimpin yang "berjurus dan betul bendul" iaitu Abdullah Badawi. Untuk dijadikan kambing hitamnya atas kegagalan UMNO. Kita tunggu adakah Dr Mahathir dan Abdullah Badawi selesa mati dalam perjuangan UMNO???
Ialah masa depan. belum tentu lagi!

Penulis sendiri biasa berbual dengan veteran UMNO. Ketika mereka sudah tiada jawatan dan tiada kepentingan. Ketika jiwa dan akal tenang daripada gejolak nafsu muda yang berkeinginan pangkat dan kuasa. Gah dan dipuja. Mereka cukup kecewa dengan UMNO. Mereka tahu buruk baiknya sehingga ke tali perut UMNO. Kesimpulan yang dibuat UMNO adalah parti cari makan. Bukan parti untuk hidup dan mati bersamanya. Bukan parti dunia akhirat.

Lain dengan Parti PAS. Semenjak penubuhan Parti SERIKAT ISLAM 1926 di Beserah, Kuantan lagi ianya meletakkan asas dan perjuangan yang selari dengan fitrah iaitu Islam. Cuma kembang dan kuncupnya perkembangan partinya tetapi asas pejuangan sentiasa subur. Setelah Tuan Guru Hj Abdul Rahman Limbong, antara kepimpinan SERIKAT ISLAM di Terengganu dibuang ke Mekah oleh Penjajah setelah peristiwa perang diPadang kacung, juga syahidnya Tok Janggut di Kelantan, timbul pula PARTI HIZBUL MUSLIMIN di Gunung Semanggol, Perak. Setelah pimpinan mereka termasuk Abu Bakar al-Bakir ditangkap kemudiannya lahir pula PARTI ISLAM SE MALAYSIA (PAS) sehingga pejuangan ke hari ini telah membariskan mereka-mereka yang sanggup memperjuangkan apa sahaja demi pejuangan bersama PAS ini. Harta-benda, masa, bahkan nyawa diberi percuma tanpa bayaran demi perjuangan PAS. Mereka juga sanggup dipenjara, dibuang daerah, ditukar jawatan, sanggup menghadapi kerenah dan tribulasi kezaliman pimpinan UMNO terhadap mereka. Kenapa?

Cuba Tanya para pemimpin UMNO dan pengikutnya? Kalau tiada wang adakah nadi UMNO kini akan berdenyut. Mustahil jawapnya. Kalau tahun 1946 dulu mungkin ya. Tetapi kini?? Parti Semangat 46 telah membuktikan. Apa nyawa UMNO di Kelantan? Duit! Duit! Duit! Di mana kau Duit! Sebab itulah apabila mereka sudah semakin tua dan duit sudah bukan matlamat… nescaya dia akan merasa boasan dan kecewa dengan pejuangan, masa, dan pengorbanan bersama UMNO selama ini. Apatah lagi pemimpin mereka bertelingakan satu dan lidahnya ada dua. Apa yang dirasai oleh Datuk Karim Ghani, itulah yang dirasai oleh ramai bekas ahli UMNO yang ramai mengganggotai PAS demi perjuangan fitrah dan demi kepentingan Islam. Perjuangan yang selesa sehingga kepenghujung usia. Pejuangan dari dunia membawa ke akhirat. -Sumber


Ahli Politik Veteran Karim Ghani Keluar Umno

KOTA KINABALU: Seorang ahli politik veteran utama yang membawa Umno masuk ke Sabah, Datuk Karim Ghani, mengumumkan beliau keluar dari parti itu, Isnin. Karim adalah antara bekas pemimpin Usno (United Sabah National Organization), termasuk Allahyarham Tun Datu Mustapha Datu Harun (pengasas Usno), yang memainkan peranan membawa Umno masuk ke Sabah pada 1990an. Usno dibubarkan untuk memberi laluan kepada Umno.
Karim berkata beliau telah menghantar surat peletakan jawatannya ke ibu pejabat Umno di Kuala Lumpur dan pejabat negeri parti itu di sini, awal hari ini.

"Saya telah keluar dari Umno berkuat kuasa serta merta hari ini. Saya tetap dengan keputusan ini dan dalam pada itu saya tidak berparti sehingga menemui parti politik yang sesuai," katanya pada sidang akhbar di sini. Karim berkata beliau sudah bosan dengan kegagalan Umno untuk mencapai objektif memperjuangkan hak dan kebajikan rakyat Sabah.
Bekas naib presiden Usno itu menyertai kumpulan yang setia kepada Usno yang baru-baru ini meminta Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein agar mengkaji semula keputusannya menolak permohonan mereka memulihkan Usno.

Ada laporan menyatakan majoriti bekas pemimpin Usno merasa mereka dipinggirkan dan mahu parti itu dipulihkan untuk membolehkan mereka meneruskan perjuangan politik mereka. - BERNAMA
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .