Ikuti Blog ini

Orang Asli cadang bawa isu status ke Galas

KUALA LUMPUR, 19 Okt: Badan Bertindak Tanah Orang Asli Selangor bercadang membantu calon PAS yang mewakili Pakatan Rakyat dalam Pilihan Raya Kecil Dun Galas nanti.

Timbalan Pengerusinya, Simpan Suda pada sidang media bersama Ahli Parlimen Pakatan Rakyat berkata, tindakan tersebut ekoran layanan Dewan Rakyat mengetepikan usul mereka; iaitu menuntut perkataan Orang Asli diletakkan dalam tafsiran Perkara 153 dan Perkara 160 Perlembagaan Persekutuan.

"Sudah semestinya, kalau Orang Asli bertanding, makin ramai," ujarnya dalam sidang media di lobi Parlimen.

Menurut beliau, isu membabitkan kepentingan Orang Asli sepatutnya telah selesai kerana Malaysia sudah merdeka lebih 50 tahun yang lalu.

Sekiranya isu berkaitan Pribumi di Sabah dan Sarawak boleh diselesaikan di dalam perlembagaan, beliau bertanya mengapa kerajaan tidak bersedia menyelesaikan tuntutan status Orang Asli di Semenanjung.

Sebelum itu, Ahli Parlimen Telok Kemang, Datuk Kamarul Baharin Abbas berkata, Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia mengetepikan usul tergemparnya atas alasan isu tersebut telahpun dibangkitkan dalam sidang Dewan Rakyat sebelum ini.

"Tuan Speaker (Pandikan Amin) telah tolak dalam kamar kerana perkara tersebut telah diperkatakan dalam Dewan," ujarnya mewakili Sekretariat Ahli Parlimen Pakatan Rakyat.

Baginya, sepatutnya usul tersebut wajar diterima kerana permohonan secara bertulis telah pun dibuat lebih 24 jam yang lalu.

Bagaimanapun, katanya usaha memperjuangkan kepentingan Orang Asli akan diteruskan Pakatan Rakyat kelak.

"Semestinya ada tindakaan selanjutnya, kita akan berunding dulu.

"Perkara ini takkan berhenti di sini, apa yang dipohon adalah wajar," beliau menambah.

Dr. Mohd Hatta Ramli, Ahli Parlimen Kuala Krai berkata, Dewan Rakyat sepatutnya memberi ruang untuk membahaskan usul tergempar itu.

"Ini menunjukkan reaksi pemerintah walaupun mereka (Orang Asli) datang dari jauh.

"Setelah malaysia merdeka lebih 51 tahun, tapi isu ini tertangguh," ujarnya.

Katanya, tuntutan itu wajar memandangkan Orang Asli adalah penduduk asal di tanah air.

"Menerima kaum asal sebagai Bumiputera adalah sesuatu yang semulajadi," ujarnya.

Manakala Datuk Kamaruddin Jaafar, Ahli Parlimen Tumpat merangkap AJK PAS Pusat pula merakamkan penghargaan kepada Kamarul Baharin kerana komited mewakili Pakatan Rakyat memperjuangkan isu-isu hak Orang Asli di Semenanjung.

"Kalau nak memperkatakan soal 1Malaysia, inilah isunya tetapi kerajaan tidak peduli hal mereka ini," ujarnya.

Lebih 18 pemimpin suku kaum Orang Asli turut menyertai sidang media tersebut. -Hrkh

Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .