Ikuti Blog ini

Lagi fitnah terbaru keatas pejuang Islam abad ini

Jakarta, Indonesia (CNN) - usaha terbaru Indonesia untuk mendakwa seorang ulama Islam atas tuduhan keganasan terpaksa segera ditunda beberapa saat sahaja setelah bermula di mahkamah Jakarta Selatan, Khamis.

Abu Bakar Ba'asyir menghadapi hukuman mati dibawah dakwaan baru, yang merangkumi perancangan dan / atau menghasut tindakan pengganas dan penglibatan dalam kem latihan tentera yang ditemui Februari lalu di wilayah Aceh.

Namun, proses tersebut ditunda hingga Isnin selepas peguamnya membantah bahawa mereka tidak diberikan cukup waktu untuk merespon panggilan mahkamah.

Berusia 72 tahun, beliau melambaikan tangan dan tersenyum kepada beratus-ratus pendukungnya, yang meneriakkan "Allahu akbar!"

Ba'asyir pertama kali ditahan pada bulan Ogos kerana dituduh ada kaitan dengan sebuah kem latihan militan yang diserbu oleh pihak berkuasa di Aceh pada awal tahun 2010.

Polis mengatakan tertuduh dan organisasinya, Jamaat Tauhid Anshoru atau JAT, terlibat dalam mendirikan kem tersebut.

Para militan bersiap-sedia untuk melancarkan serangan serupa dengan yang di Mumbai 2008 dan cubaan pembunuhan terhadap pegawai kerajaan Indonesia, kata pihak berkuasa.

Namun para peguam membantah dan mengatakan bahawa kes tersebut sebagai lemah dan palsu.

Ini merupakan perbicaraan kali ketiga baginya. Dalam dua awalnya, pendakwa cuba untuk mengaitkan ulama tua ini dalam pengeboman tahun 2002 di Bali dan serangan bom di hotel Jakarta dalam tahun 2003.

Mahkamah telah mendapati dia bersalah atas kesalahan kecil, dan menjatuhkan hukuman 25 bulan.. Ia dibebaskan pada Jun 2006.

"Mahkamah ini sangat signifikan, kerana jika pemerintah Indonesia gagal untuk memberi keterangan mahkamah yang kuat tak tergoyahkan, mereka akan menggunakan ini sebagai senjata, sebuah peluru untuk mendapatkan rekrut lebih banyak," ujar Noor Huda, pengasas Jakarta Institute of International Peace Building, yang bertujuan untuk reformasi radikal banduan
.
"Ba'asyir jelas suatu ikon/simbol, dia mendapatkan tahap peringkat tertentu selebriti antara pejuang jihad, dia sangat kuat, dia memiliki kharisma yang kuat untuk membina rangkaian."

Ba'asyir dikenali sebagai seorang penceramah yang berapi-api.Beliau dituduh sebagai pemimpin spiritual rangkaian keganasan tempatan (Indonesia), Jemaah Islamiyah, yang banyak memberi inspirasi kepada mereka yang terlibat dalam pengeboman.

Dia telah menafikan semua tuduhan dan sering menyalahkan konspirasi AS untuk menempatkan dia di sebalik pintu besi.
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .