Ikuti Blog ini

Tentang 'Lynas' demi anak cucu kita!

http://buletinonline.net/images/stories/berita47/demo%20lynas.jpgIsu penubuhan kilang Lynas di kawasan perindustrian Gebeng merupakan isu besar yang sedang diperkatakan masakini. Penubuhan kilang yang memproses 'rare-earth' yan akan menghasilkan sisa radioaktif beracun 'kek thorium' sebagaimana yang pernah dialami oleh penduduk di Bukit Merah, Perak.

Antara yang lantang mengenengahkan isu ini ialah Ketua Pemuda PAS Pahang, Ustaz Suhaimi Saad. Buletinonline berkesempatan menemubual beliau tentang isu berkenaan ketika beliau menghadiri program ceramah isu semasa di Chukai, Kemaman baru-baru ini Ikuti temubual dengan beliau;

_____________________________________________________________________________________

BO - Mengapa Lynas perlu ditentang?


Suhaimi - Yang pertama sekali kita bincang persoalan tentang mengapa kita lawan dan kita tentang Lynas diantara sebab kita lawan Lynas yang nak dibuka di Gebeng Kuantan, Yang pertama kita ada sejarah hitam di Bukit Merah, negeri Perak, apabila kilang yang memproses 'rare-earth' dibuka beroperasi pada tahun 1982 dan kesan daripada itu kita boleh lihat bagaimana penduduk menerima kesan selepas beberapa tahun kilang itu beroperasi. Walaupun pada ketika itu menteri katakan bahawa (ia) selamat, kemudian jabatan atom yang ditubuhkan pada (tahun) 1895 juga berkata (ia) selamat tapi hakikatnya penduduk terpaksa berhadapan dengan 1 masalah kesihatan yang sangat serius sehingga adanya lahir bayi yang cacat, kemudian Leukemia dan plumbum, beracun dalam darah dan sebagainya .

Kemudin yang kedua ialah, kita dapati bahawa ada maklumat yang tak telus dalam isu yang lain (berkaitan). Dalam EIA ataupun laporan alam sekitar lansung tidak menyebut bagaimana pengurusan sisa 'thorium', sisa yang dihasilkan daripada pemprosesan 'rare-earth' ini tidak diberitahu. Banyak mana 'rare-erath' itu nak diproses di Gebeng juga tidak di beritahu, sisanya banyak mana pun tidak diberitahu. Cuma kita mendapat maklumat rasmi daripada parlimen Australia, prosesnya (rare-earth) akan berilaku dalam (kuantiti) 22,000 ribu tan dan akan menghasilkan sisa berjumlah 2,200 tan setahun. Cuba bayangkan kalau sisa itu berkumpul sehingga 20 tahun dia ia akan membawa satu bencana yang besar kepada masyarakat, dan sehingga hari ini kita dapati bahawa masalah pengurusan sisa ini pun todak ada (keputusan) muktamad. Pengarah Jabatan Atom, YM Raja Aziz memberitahu bahawa sisa (thorium) tidak ditinggalkan disini. sedangkan CEO Lynas yang datang dari Australia singgah di Kuala lumpur baru ini. menyebut bahawa sisa ini, telah mendapat keizinan daripada kerajaan Malaysia, untuk (ia) ditinggalkan disini buat selama-lamanya .

http://buletinonline.net/images/stories/berita47/mangsa%20Bukit%20Merah1.pngKemudian yang ketiga kenapa Lynas yang datang beroprasi disini, dia menggunakan 'standard' piawaian negara China (dan) tidak mengunakan piawaian negara Australia, sebagaiamana (sedangkan) dia (Lynas adalah sebuah) syarikat (dari) Australia. Dalam piawaian Australia kita dapati bahawa kerajaan Australia telah meletakkan syarat (kedudukan kilang) 35 km jauh dari penempatan manusia..tapi hari ini kita lihat apabila dia mengambil piawaian China, kedudukan kilang ini (letaknya) 2 km (daripada) ada Taman Perumahan (iaitu) Balok Perdana, Balok Makmur dan perkampungan yang lain. yang bila kita kita lihat perkampungan itu yang (letaknya) di sekiling kilang ini. jumlah penduduk yang ada dalam sekitar 5 hingga 10 km. ada (kira-kira) 16 ribu (orang) penduduk. Kemudian bila kita check (semak) dalam internet, antara wilayah yang terkesan dengan pemprosesan 'rare-erath' ini ialahi adalah Bota, di negara China dekat dengan Mongolia dan kita dapati bahawa NGO alam sekitar (disana) mengisytiharkan air tidak boleh untuk digunakan untuk manusia, untuk haiwan, tumbuhan, dan inilah yang menjadi kebimbangan kita pada hari ini. (kita harap) agar ini tidak berlaku kepada negara kita pad hari ini. Sebab itulah hari ini kita menentang penubuhan Lynas dan kita menggerakan pelbagai cara untuk memastikan bahawa kilang ini tdak beroperasi.

BO - Apa sikap PAS?


Suhaimi
- Sikap kita PAS khususnya PAS negeri Pahang sebab kilang ini berada dalm negeri Pahang, kita mengambil sikap, apa sahaja yang mengancam kehidupan manusia, kita akan tolak dan kita akan tentang Sebagaimana Lyinas ini mengancam kehdupan manusia dan alam Persekitaran,. sebab itulah mesyuarat PAS negeri Pahang telah memustuskan untuk kita menggerkkan kesedaran rakyat terutamanya dikalangan orang Melayu. Hari ini di kalangan orang Melayu, kesedarannya sangat nipis, sangat sedikit kerana kita tidak ada akhbar (yang mendedahkan) sebagaimana orang Cina, kalau ditanya mengapa orang Cina ramai yang memberikan sokongan, sebab akhbar (berbahasa) Cina secara telus memberikan maklumat secara terperinci menyebabkan kesedaran itu merata di kalangan orang Cina.Tetapi dikalangan orang melayu kita dapati bahawa akhbar (berbahasa) Melayu menyembunyikan maklumat-maklumat ini dan saya dimaklumkan juga (akhbar) Sinar Harian yang sebelum ini memberikan liputan kepada apa-apa sahaja program yang dibuat untuk kita membantah Lynas ini. akhbar Sinar Harian juga telah diberi amaran supaya tidak memberi liputan terhadap apa sahaja penentangan rakyat terhadap Lynas .

BO - Apa bentuk kempen yang telah dilaksanakan?


http://buletinonline.net/images/stories/berita47/mangsa%20Bukit%20Merah2.pngSuhaimi - kempin yang telah kita buat ini kita diperingkat (kampung) Balok khususnnya kita telah tubuhkansatu Jawatankuasa untuk menentang Lynas ini dan jawatankuasa ini juga disokong oleh PAS negeri Pahang melalui (pesuruhjaya) Datuk Tuan Ibrahin Tuan Man baru-baru ini telah memberikan satu komitmen untuk bersama-sama untuk menggerakkan rakyat dan kita duduk dalam komiti 'SAVE MALAYSIA' dan beberapa lagi NGO alam sekitar yang pada hari in sedang bergerak rancak untuk menentang Lynas ini

Sehingga hari ini kita telah mengadakan 4 siri demostrasi di beberapa masjid dan kita sedang mracang untuk akhirnya kita akan gembelingkan seluruh rakyat pelbagai kaum selepas kita berikan kesedaran secara berperingkat ini untuk kita kumpulkan, kita 'mobilise' (gerakkan) dalam satu himpunan yang besar dan bantahan ini juga telah sampai ke parlimen. Diparlimen kita turun untuk menyerahkan tandatangan lebih daripada 20,000 rakyat dan sempena sambutan hari ibu (bru-baru ini) kawan-kawan kita dari bangsa Cina telah buat sambutan Hari Ibu, diantara tujuannya menghimpunkan ibu-ibu mengandung dan yang mempunyai anak, berhimpun di pantai Teluk Cempedak dan jumlah kehadiran sangat membangsangkan, lebih dari 1,000 orang berhimpun disitu. Dan AlhamduliLah pihak keselamatan tidak menggangu. mereka cuma mengawal beberapa kawasan sahaja tidak ada 'roadblock' dan ia berjalan dengan baik, dan pada 20hb Mei (ini) rakyat Kuantan akan turun untuk menhantar memorandum ke kedutaan Australia. pada 20hb. sembahyang Jumaat di masjid Tabung Haji dan kemudian kita akan berarak pergi ke kedutaan Ausralia dan kita hantar memorandum di bantu juga oleh beberapa NGO yang lain seperti sahabat alam Malaysia, TERAS dan beberapa NGO yang lain.

BO - Apa seruan kepada seluruh rakyat

Suhaim
i - saya menyeru kepada semua rakyat seluruh negara untuk sama-sama membantah penubuhan Lynas ini kerana ia merupakan satu isu yang sangat bahaya yang mengancam kehidupan rakyat. Berdasarkan kepada maklumat-maklumat hari ini kita dapati bahawa setiap hari ada saja maklumat yang baru yang kita dapat yang memeberikan petunjuk kepada kita bahawa kena kena lawan, kita kena tentang industri ini. Kesan industri ini bukan jangka pendek tetapi jangka panjang, sebahagiannya mungkin tidak akan terkesan, dikalangan warga yang 'berumur' mungkin tidak terkesan, tetapi ketahuilah bahawa anak-anak kita yang meneruskankan kehidupan akan merasai kesan ini sebagaimana (tragedi) Bukit Merah, mereka yang berhempas menentang industri 'rare-earth' ini bermula pada tahun 80-an dan kesanya kita dapati pada tahun 1991, 1992, 1993, banyak kelahiran cacat, anak-anak yang kena Leukemia. Kesannnya kepada anak-anak, jadi demi anak-anak kita, maka marilah sama-sama saya menyeru seluruh rakyat Malaysia bersama dengan kami untuk menentang Lynas ini, kita pastikan bahawa Lynas ini tidak beroperasi di sini, sebab dia akan meningagalkan sisa yang sangat banyak yang memberikan ancaman besar. Kita tak izinkan (walau) secubit tanah (daripada) Australia di letakkan dibumi kita ini, IsyaAllah.

** sesiapa ingin mengetahui lebih lanjut tentang isu ini boleh ke blog najwasuhaimi.blogspot.com. dan laman sosial Facebook, 'Satu Malaysia Bantah Rare-Earth'. -BO


Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .