Ikuti Blog ini

Belanjauan rasuah politik ?

Belanjawan 2012, peluang terakhir jamin undi BN

Menjelang Pilihan Raya Umum ke-12 pada Mac 2008, pembangkang menjanjikan penurunan harga minyak serta-merta sekiranya berjaya menguasai Putrajaya.

Sejak itu, isu harga minyak yang menjejaskan Barisan Nasional ekoran keputusan Tun Abdullah Ahmad Badawi yang menjadi perdana menteri pada masa itu terus menjadi isu kritikal melibatkan sokongan pengundi.

Harga minyak terus ditangani dengan retorik-retorik populis oleh kedua-dua pemerintah dan pembangkang, dengan kedua-dua pihak saling cuba mengatasi satu sama lain.

Tindakan dan janji parti-parti politik sentiasa ditunggu-tunggu dengan harapan dapat meringankan beban rakyat.

Harga minyak di pasaran global dijangka terus meningkat, begitu juga barangan lain. Sejauh mana sesebuah kerajaan mampu untuk menampung kos dalam memastikan harga minyak berada pada tahap yang rendah?

Perkembangan semasa politik dan ekonomi global yang semakin menyumbang kepada peningkatan kos menjadikan isu kepenggunaan seperti ini mendapat perhatian semua lapisan masyarakat.

Tidak dapat dielakkan lagi, belanjawan 2012 yang bakal dibentangkan nanti dijangka mengandungi habuan dan janji terakhir dan terbesar daripada pemerintah untuk keperluan sokongan dalam Pilihan Raya Umum ke-13.

Walau bagaimanapun, pendekatan kedua-dua pihak masih dikuasai elemen populis yang tidak menampakkan agenda pemulihan dan kawalan yang lebih berani, bukan sahaja dalam hal minyak dan tenaga tetapi juga melibatkan peningkatan kos semua daripada harga rumah hingga barangan harian.

Dalam banyak hal, kuasa kapitalis jelas lebih mampu untuk mempengaruhi pembuatan dasar berbanding suara rakyat, yang masih kurang diwakili dalam hal ini oleh kedua-dua parti pemerintah dan pembangkang.

Untuk menangani hal ini dengan lebih berkesan, kedua-dua pemerintah dan pembangkang perlu lebih banyak mendengar dan menerima saranan kumpulan-kumpulan bukan kerajaan yang berautoriti dalam hal ini.

Kerajaan, termasuk kerajaan negeri dikuasai parti Pakatan Rakyat perlu lebih berani - termasuk menolak serta menahan desakan-desakan pelobi kapitalis - mengambil tindakan lebih berani dan konkrit untuk menangani peningkatan kos hidup rakyat.
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .