Ikuti Blog ini

"Jumlah RM5 juta mudah kita dapatkan kalau kita ada cincin,"sindir Pak Samad

KUALA TERENGGANU - Datuk A.Samad Said (Pak Samad) datang dua hari lebih awal sebelum program Sayembara Deklamasi Puisi yang dianjurkan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Wilayah Timur.

Walaupun mempunyai tujuan yang serupa, untuk membaca puisi, namun kedatangan Sasterawan Negara tersohor itu, tidak ada kena mengena dengan program sempena Bulan Bahasa Peringkat Negeri Terengganu tersebut.

Pak Samad 'diterbangkan' dari Kuala Lumpur ke sini pada Jumaat 21 Oktober atas jemputan PAS, bagi menyerikan Majlis Makan Malam Dana Pilihanraya Umum ke-13 (PRU-13).

Sebaik selesai menyampaikan 'ucap hormat' kepada pemimpin PAS dan para hadirin, Pak Samad mengulas ucapan Pesuruhjaya PAS Terengganu, Haji Mohd Abd Wahid Endut, PAS perlukan dana sebanyak RM5 juta, bagi menghadapi PRU-13.

"Puisi yang saya bacakan mungkin tidak dapat mengisi dana RM5 juta yang diperlukan,

"jumlah yang sebesar itu, saya fikir, mudah kita dapatkan kalau kita ada cincin, cincin yang hilang itu,"kata Pak Samad menyindir, merujuk kepada isu cincin berharga USD24juta yang dikaitkan dengan isteri Perdana Menteri.

Menurut Pak Samad, itulah 'gambaran aneh' yang berlaku dimana PAS Terengganu perlukan RM5 juta sedangkan sebentuk cincin sahaja berharga 'berkali-kali' lebih mahal dari apa yang PAS perlukan.

Katanya, beliau selalu memikirkan tentang ketidakseimbangan yang berlaku dalam politik masakini

Beliau meluahkan rasanya yang 'terkesan' dengan soal wang royalti yang menjadi wang ehsan.

"Saya sangat agak terkesan juga bila berfikir tentang wang ehsan dengan (wang) royalti,

"saya fikir minyak ini hasil bumi dan minyak itu tumbuh dinegeri-negeri tertentu yang mesti dihormati, sebab itu anugerah (Allah),"jelasnya.

Namun, menurutnya, perhormatan itu tidak berlaku di negara ini.

Pak Samad mendeklamasi tiga buah puisi yang sarat dengan mesej berkaitan dasar dolak dalih kerajaan dalam perlaksanaan PPSMI dan reformasi dalam perjuangan rakyat. -BO 


Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .