Ikuti Blog ini

Guna FBC Tak Langgar Undang-undang Tapi Bangang Guna Syarikat Yang Nak Muflis

Nazri: Guna FBC tak langar mana-mana undang-undang

Sekiranya FBC Media yang berpangkalan di UK dan digunakan oleh kerajaan untuk kerja-kerja komunikasi melakukan apa-apa kesalahan atau melanggar mana-mana undang-undang, ia tidak membabit unsur-unsur jenayah.

“FBC ini dia mempunyai masalah melanggari peraturan di negara dia, saya difahamkan dia lebih rupai conflict of interest, ada perkara patut diisytiharkan, gagal diisytiharkan.

“Perkara-perkara dituntut untuk diisytiharkan di United Kingdom. Lebih merupakan melanggar peraturan United Kingdom, tak ada kena mengena dengan perkara yang boleh dianggap jenayah yang boleh menjejaskan penggunaan kita terhadap FBC sebagai agensi untuk membantu kita,” kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Abdul Aziz di Dewan Rakyat semasa sesi soalan hari ini.

Menjawab soalan daripada Mohd Hatta Md Ramli (PAS-Kuala Krai), Nazri berkata kontrak tiga tahun kerajaan dengan FBC Media yang dilantik sebagai perunding komunikasi bagi tempoh 2007-2010, dengan kos 19.6 juta Euro, berjaya memperkukuhkan hubungan antara Malaysia dan negara-negara barat.

"Oleh kerana kita gunakan FBC, kita lihat tahap penerimaan negara-negara Barat terhadap kepimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak ada meningkat," kata Nazri.

Rancangan FBC yang memaparkan Malaysia juga menyaksikan berita mengenai negara ini mendapat tempat di media-media negara Barat. -mk


Guna FBC Media RM84 juta, k’jaan nafi peranan kementerian


KUALA LUMPUR 2 Nov: Ahli Parlimen Kuala Krai, Dr Mohd Hatta Md Ramli mempertikaikan peranan Kementerian Luar Negeri mahupun kedutaan luar negara dalam usaha menaikkan imej negara di peringkat antarabangsa.


Beliau mempersoalkan jawapan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz berhubung tindakan kerajaan menggunakan syarikat media asing bagi menonjolkan imej Malaysia.


“Adakah terdapat kekurangan kepada mereka yang telah dilantik untuk mewakili negara di luar sebagai kedutaan, Matrade dan juga Kementerian Luar sehinggakan kita terpaksa melantik media asing sebagai konsultan bagi menaikkan imej negara ini?


“Kita melihat lantikan media asing itu bukan mendatangkan kebaikan tetapi sebaliknya telah menjatuhkan imej negara di persada antarabangsa apatah lagi FactBased Communication (FBC) Media yang berada di United Kingdom itu telah dikenakan tindakan kerana salah laku yang dilakukan oleh mereka,” katanya.


Sebelum itu, Nazri menjelaskan kerajaan melantik FBC Media sebagai konsultan untuk menaikkan imej Malaysia dan juga Perdana Menteri di peringkat antarabangsa, lapor Harakah Daily.


Nazri juga memberitahu kontrak selama setahun itu disambung sebanyak dua kali dan tamat pada 2010 dengan kos perbelanjaan selama tiga tahun sebanyak Euro 19.6 juta (RM84 juta).


Dr Hatta yang merujuk jawapan Nazri itu berkata, jika dilihat secara menyeluruh ia mengambarkan satu usaha yang baik tetapi hakikatnya mendatangkan kesan buruk kepada negara.


“Kita melihat apa yang dilakukan oleh FBC Media itu melanggar etika kewartawanan dan juga penyiaran di United Kingdom sehinggakan British Broadcasting Corporation (BBC) telah mengambil tindakan kepada FBC Media,” tambahnya lagi.


Beliau juga memberitahu FBC Media sekarang sudah hampir bankrap. (rujuk laporan di bawah)


Katanya, pihak-pihak lain juga tidak lagi mahu menggunakan khidmat mereka sebagai konsultan yang mana lebih mendatangkan keburukan daripada kebaikan kepada sesebuah negara -KD


FBC hadapi kemungkinan muflis

Penerbit kandungan televisyen London FactBased Communications (FBC Media), yang menerbitkan program bagi menggilap imej ahli politik Malaysia baru-baru ini, kini dilapor menghadapi kemungkinan muflis.

FBC Media dan syarikat induknya FBC Group kini sedang disusun semula bawah pentadbiran Hillier Hopkins Corporate Recovery, lapor media United Kingdom The Independent.

"Pada akhirnya, jika terdapat wang untuk pemiutang, ia akan dibayar melalui dividen," pentadbir David Butler dilaporkan sebagai berkata.

Harian itu melaporkan Hillier Hopkins sebagai berkata, ia kini cuba mewujudkan keadaan "sejauh mana aset syarikat untuk memaksimumkan segala potensi pulangan kepada bekas pekerja dan lain-lain pemiutang".

Pentadbir itu menambah bahawa keadaan sekitar insolvensi juga akan disiasat. -mk
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .