Ikuti Blog ini

Apa Beza Konsert Anjuran PAS Berbanding Anjuran Umno?




KUALA TERENGGANU – Kerajaan Umno dan Barisan Nasional (BN) berbelanja ribuan ringgit bagi 'mengarak' dan 'mengusung' konsert Wali Band ke seluruh pelosok negeri menjelang pilihanraya umum yang ketiga belas, bagi meraih sokongan anak-anak muda.

Manakala PAS sering mengadakan konsert-konsert kesenian dan muzik alternatif, di setiap ceruk rantau bagi memberi pilihan dan menjelaskan, hiburan itu tidak haram disisi agama Islam.

Kehadiran para artis ‘rockers’ yang cenderung dan yang telah kembali memilih jalan hidup Islam pada Konsert Gema Keinsafan di hadapan Pasar Borong Gong Pauh Kuala Terengganu, membawa makna dan perspektif yang berbeza tentang konsert dan muzik.

Skuad Buletinonline mengambil peluang mendekati bekas vokalis  lagu-lagu ‘rock’, Ismail Zainuddin yang dikenali ramai dengan gelaran Mel Wings

Beliau mendapat gelaran demikian kerana pernah menganggotai Wings sekitar tahun 1995, apabila ‘vakum’ penyanyi utama kumpulan itu diisi
olehnya.

[Gambar - (Atas) - Mel ketika bercakap pada sidang media dan (bawah) aksi Mel ketika membuat persembahan di Konsert Gema Keinsafan]
Wings yang sedang berada dipuncak dunia hiburan perdana tanah air ketika itu gagal mencari ganti ‘Awie’ yang mengundurkan diri.

Walaupun telah mencuba seramai 69 orang penyayi yang mahu menjadi seperti ‘Awie’ tidak seorang pun yang dipilih oleh kumpulan Wings.

Akhirnya, Ismail Zainuddin@ Mel diteima menggantikan Awie, setelah diperkenalkan oleh penyanyi era ‘pop yeh-yeh’, A.Romzie.

Apakah bezanya antara antara konsert anjuran PAS berbanding anjuran Umno atau penganjur lain?

"oooooi jauh beza (nya)…… PAS buat konsert kerana nak (mahu) meletakkan kalimah Allah di puncaknya (yang tertinggi). Nak ajak masyarakat kenal Tuhan,”kata Mel, apabila diajukan soalan tersebut.

Mel yang tidak kekal lama bersama kumpulan Wings hanya sempat merakamkan satu album yang berjodol Orang Asing (1995) yang menampilkan lagu-lagu popular seperti Lena Diulit Intan dan Semalam Yang Hangat.

Selepas itu, Mel bergerak sebagai penyanyi solo dengan dua album Mencari Enigma Lagu (1996) dan Sukma’98 (1998), sebelum berundur diri untuk menumpukan perhatian pada bidang keagamaan.

Beliau turut merakamkan ucapan terima kasih kepada Unit Amal yang membantu beliau semasa konsert ‘Kembalilah’ anjuran Dewan Pemuda PAS Dungun pada 12 Mac lalu.

“Kakak ipar saya terharu macam nak menangis, bila Unit Amal bertungkus lumus tolong tolak kereta (saya) lekat (dalam selut) di tapak konsert di Dungun,”ujarnya.

Menurutnya, orang-orang diluar dan tidak biasa dengan PAS merasa hairan dengan semangat PAS dan ahli-ahlinya yang sentiasa menghulurkan bantuan kepada orang lain.

Katanya, selepas kereta beliau berjaya dikeluarkan, kakak Ipar dan ahli-ahli rombongannya bertanya tentang sikap ahli PAS.

“dia orang (Unit Amal dan Ahli PAS) ni selalu mcm ni ke?”

“Saya jawab, beginilah selalu (sentiasa).........,"tambah Mel. -BO
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .