Ikuti Blog ini

Cukai Prabayar Selepas PRU-13

Kerajaan kini berada dalam situasi bertahan dengan syarikat telekomunikasi-telko di Malaysia. Bertahan untuk tidak melaksanakan cukai tersebut kerana PRU-13. Sebelum ini syarikat telko dengan restu kerajaan telah menetapkan 15 September 2011 melaksanakannya tetapi terpaksa membatalkan kerana PRU.
Telco akan melaksanakannya dan kerajaan akan merestui, syaratnya selepas PRU. Pelanggan-pelanggan Celcom-Xpax, Maxis-Hotlink dan Digi akan ‘menikmatinya’. Ini kerana Akta Cukai Perkhidmatan 1975 memerlukan syarikat telekomunikasi mengenakan levi cukai perkhidmatan pada kadar tertentu terhadap perkhidmatan telekomunikasi, termasuk perkhidmatan prabayar mudah alih. Ia sama seperti cukai perkhidmatan yang dilevi terhadap pembelian makanan dan minuman daripada restoran dan hotel.
Utusan Malaysia melaporkan cukai prabayar akan dilaksanakan Julai 2011;
KUALA LUMPUR 15 Mac – Kerajaan dijangka membuat keputusan untuk membenarkan syarikat telekomunikasi (telko) tempatan mengenakan cukai perkhidmatan sebanyak enam peratus terhadap pengguna prabayar, berkuatkuasa pada 1 Julai depan.
Mengikut sumber yang dipetik oleh Hong Leong Investment Bank (HLIB) Research, difahamkan, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) telah mengeluarkan memo kepada semua syarikat telekomunikasi supaya bersedia secara teknikal terhadap pelaksanaannya.
Menurut HLIB Research, dengan pelaksanaan itu, pendapatan syarikat telekomunikasi dijangka meningkat berbanding sebelum ini di mana mereka terpaksa menyerap cukai perkhidmatan itu berbanding dikenakan kepada pengguna.
Jaga-jaga dengan undi anda atau anda mungkin ingin nikmati cukai tersebut!!
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .