Ikuti Blog ini

BATANG AI : Reformasi - Jeritan Batin Kaum Dayak Inginkan Perubahan

Laungan Reformasi kedengaran di sana sini di kawasan pilihanraya N29 Batang Ai Sarawak - sesuatu yang belum pernah didengar sebelum ini. Ia mengubah bumi Sarawak - bumi kenyalang dengan membawa satu harapan baru untuk masyarakat dayak khususnya di Batang Ai.

Sarawak yang telah berada di dalam cengkaman Mohd Taib Mahmud yang telah menjadi Ketua Menteri Sarawak melebihi dua dekad, ramai pemerhati politik berpendapat ia satu jangkawaktu yang luarbiasa lamanya.

"Pemerintahan yang terlalu lama menjadikan segala macam korupsi tidak terbongkar dan itulah yang sedang berlaku di Sarawak sekarang ini," kata seorang pensyarah sains politik.

"Rakyat Sarawak menjadi mangsa penipuan kepada setiap kali datangnya pilihanraya, mereka akan ditaburkan gula-gula, sementelah lagi jika rakyat di sesuatu kawasan itu masih ketinggalan, masih kurang pendidikan dan masih hidup di bawah paras garis kemisikinan," ujarnya.

Pilihanraya kecil Batang Ai adalah pencetus satu reformasi - satu harapan baru bukan sekadar untuk penduduk Batang Ai semata-mata, tetapi untuk sekalian masyarakat bumi Sarawak - tanah Srawak perlu direbut kembali sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta dari tangan perompak yang telah lama merompak hasil mahsul bumi Sarawak untuk kepentingan suku sakatnya. Ayuh REFORMASI!


Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .