Ikuti Blog ini

Rasuah dan Gejala Politik Wang Punca Pertelagahan Dalaman UMNO

http://buletinonline.net/images/stories/berita2/rasuah.gif

Kuala Terengganu – Rasuah atau Gejala politik wang dalam UMNO sudah menjadi barah akibat sikap ahlinya yang tidak mementingkan akhlak dalam memperjuangkan agenda masing-masing.


Kesan dari itu, dua puak bertelagah dalam UMNO adalah punca menyebabkan Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam menjadi mangsa dan dilucutkan hak untuk bertanding dalam pemilihan parti itu.


“UMNO telah berpecah di mana terdapat dua pasukan telah terbentuk akibat daripada pemilihan yang diadakan,

“saya melihat tindakan terhadap Ali Rustam ini ada kaitan dengan puak yang tidak berpuas hati dengan pencalonan itu dan beliau telah dijadikan mangsa,” kata Timbalan Pesuruhjaya PAS Terengganu, Dato’ Ustaz Abu Bakar Chik.

http://buletinonline.net/images/stories/berita2/uabc.JPGBeliau berkata, senario yang sama pernah terjadi kepada UMNO dan apa yang berlaku pada hari ini, cuma ‘siaran ulangan’.

Beliau yang juga Ahli Jawatankuasa PAS Pusat berkata, sebagai orang politik, amalan amanah dan jujur mesti didahulukan sebelum sebarang tindakan diambil sebagaimana yang ditekan dalam agama Islam.

“Dalam soal ini, pemimpin UMNO telah mengetepikan perkara tersebut, jadi masalah politik wang akan terus bermaharajalela sehingga mereka akan kembali kepada tujuan asal,” katanya.




Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .