Ikuti Blog ini

Jika Gagal Najib Bakal Hadapi Undi Tidak Percaya



Majoriti rakyat telah pun menyatakan suaranya bahawa : Pilihanraya adalah PERLU dilaksanakan di Perak untuk menamatkan kemelut politik Perak.

Samada ianya diterima atau tidak oleh Najib dan pihak istana adalah satu hal yang tidak perlu dijadikan persoalan kerana kemelut ini didatangkan dan dimulakan oleh Najib sendiri.

Hari ini Pakatan Rakyat bersatu hati menyatakan bahawa mandat seharusnya dikembalikan kepada rakyat negeri Perak untuk menentukan kerajaan yang sah, bukan dengan cara yang lain.


Sebelum ini pun telah timbul desakan supaya dewan undangan negeri dibubarkan termasuklah dari anggota kerabat BN sednri seperti dari Gerakan dan MCA juga ahli Parlimen Gua Musang.

Sebelum ini 43 Badan Bukan Kerajaan (NGO) yang mewakili pelbagai bangsa menyerahkan satu memorandum kepada Sultan Perak memohon perkenan baginda membubarkan Dewan Undangan Negeri.

Memorandum yang berupa petition rakyat Perak memohon perkenan Sultan untuk diadakan pilihanraya bagi memberikan rakyat mandat untuk memilih kerajaan negeri yang mereka mahukan.

Jurucakap kumpulan NGO berkenaan Mohd Nazri Sahat berkata pihaknya bebas daripada pengaruh mana-mana parti politik tetapi perihatin kepada kemelut politik yang berlarutan di Perak.

Justeru itu, apakah yang menjadi masalah kepada Najib untuk menolak opsyen ini? Pihak istana enggan? Tidak mungkin kerana Najib juga yang merafak sembah membawa sekalian ADUN-ADUN BN termasuk 3 yang melompat mengadap dan mendesak Sultan sewaktu rampasan kuasa itu.

Kuasa siapakah yang menentukan kerajaan sesebuah negeri? Rakyat atau istana?

Oleh itu, apakah Najib mampu untuk menanggung risiko diberikan undi tidak percaya nanti sebagai perdana menteri yang lemah - lebih lemah dari Tun Abdullah - yang sebelum ini menjadi sasaran rakyat sehingga berlaku peralihan kuasa kepada Najib sebelum tempoh penggal pemerintahan Tun Abdullah berakhir?

Apakah Najib mahu peralihan kuasa beliau kepada timbalannya dipercepatkan sebelum beliau tamat mengemudi negara walau sepenggal? Fikir-fikirkanlah Najib.


Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .